Nissans besked om kommande autonoma tekniken överraskar

2017-11-16 13:42  
Nissans besked förvånar. Foto: Nissan

Redan 2020 kommer Nissans nya självkörande system vara färdigutvecklat. Tillverkaren utlovar även att ”Propilot” klarar av att köra passagerarna från dörr till dörr.

En rad bilföretag har autonoma testbilar på vägarna – nu kastar Nissan ett vedträ på brasan. Nyligen demonstrerade tillverkaren en prototyp av Infiniti Q50, utrustad med företagets kommande version av ”Propilot”. Dagens system ligger på nivå 4 enligt SAE-klassningen av autonom körning. Det inkluderar assisterande teknik som låter bilen köra själv i en rak linje, men systemet kräver att föraren har en hand på ratten. Nästa version av Propilot blir långt mer avancerad.

Nissan utlovar inte bara att systemet kommer vara självkörande i motorvägstrafik – den autonoma tekniken ska kunna transportera dig från dörr till dörr. Allt du behöver göra är att slå in din destination i bilens GPS.

Läs mer:

Läs mer: Experten förutspår – då dör bilen

Detta är i sig inte unikt. Alla de stora tillverkarna delar ambitionen – skillnaden är att Nissan hävdar att deras teknik kommer finnas till handa redan år 2020. Det är dock inte klart om den då kommer lanseras i en färdig modell eller sitta i en flotta av testbilar som Infiniti Q50.

Den autonoma versionen av Propilot inkluderar bland annat tolv kameror, ett antal radarsystem, sex laserskannare och tolv sonar. All info bearbetas av en vass AI. Enligt Nissan ska systemet leverera på samma nivå som en mänsklig förare och klara av allt från korsningar till filbyten – och till och med kunna ta sig igenom en betalstation.

Propilot kräver dock tillgång till HD-kartor för att fungera, och systemet är heller inte rustat för alla typer av väder. Till detta kräver bilen fortfarande en person bakom ratten, om än en passiv sådan. Därför kommer Nissans självkörande bil bara leverera nivå 4-autonomi.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt