Nissan undviker krock som en humla

2008-10-01 16:00  
Nissan BR23C

Undvik olyckan innan det är för sent. Det är grundtanken i den antikollisionsteknik som Nissan utvecklar. Humlan har inspirerat ingenjörerna hos biltillverkaren.

Tekniken demonstreras den här veckan på mässan Ceatec 2008 i robotbilen BR23C. Grundidén är att så fort bilen upptäcker ett hinder så svänger den instinktivt undan.

Med hjälp av en laser med ett mycket stort synfält, som humlans 300 grader, analyseras området i närheten av fordonet.

Ett enkelt analyssystem delar in synfältet i sex risknivåer. Nivån närmast fordonet kallas skölden, där olyckor helt enkelt inte ska kunna inträffa.

Likt humlan väjer fordonet undan för kollisionsrisken redan på ett tidigt stadium, så att en skada aldrig kan inträffa i den närmaste nivån.

Men där humlan kan väja undan i både sidled och höjdled, och även diagonalt, kan ett fordon bara väja i sidled.

I stället för att kunna utnyttja ett oändligt antal undanmanövrer, har Nissans forskare lagt in möjligheten att rotera med det trehjuliga robotfordonet, säger Toshiyuki Andou, projektledare för tekniken vid Nissan.

Systemet behöver ingen kraftfull dator för köra komplicerade program och stora minnesmängder för att lagra data från tidigare manövrer, menar Andou.

Den kan agera med hjälp av en mycket enkel mikroprocessor.

Syftet med forskningen är att halvera antalet trafikolyckor med svåra skador 2015 jämfört med antalet 1995.

Håkan Abrahamson

Mer om: Nissan Laser

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt