Nervös jungfrufärd väntar - ska signalsystemet hålla?

2012-08-01 06:57  
Anders Strandberg. Foto: Trafikverket

På tåget som avgår från Sundsvall kl 12.10 i dag onsdag sitter några nervösa herrar från Trafikverket. Det har all anledning till oro. Avgången är nämligen den över ett år försenade trafikstarten på Ådalsbanan.

Ådalsbanan är den andra länken i Norrlands nya kustbana.

Tio mil järnväg norr om Sundsvall har rustats upp, ytterligare tre mil är nybyggd. Ådalsbanan är också den andra järnväg i Sverige som utrustats med det nya signalsystemet ERTMS.

Den första med ERTMS är Botniabanan, som med sina 19 mil helt nybyggd järnväg också är den första länken i kustbanan. Och som omedelbart efter invigningen drabbades av så stora problem, bland annat med signalsystemet, att trafiken i stort sett inte fungerade under ett halvår.

- Det kommer inte att hända igen. Jag är helt lugn. Det här kommer att gå bra, säger Anders Strandberg, en av resenärerna från Trafikverket. Han är sedan i våras nationellt ansvarig för övergången till ERTMS i hela Sverige.

- Naturligtvis kan det alltid hända något, men systemet är stabilt nu.

Var det inte det ni trodde när ni invigde Botniabanan också?
- Det är en del som skiljer sig. Först och främst har vi rättat till en del brister i ERTMS, så det är väldigt stabilt. Sedan har vi till skillnad från då kört en hel del testtrafik. Under juni månad har vi också provkört enligt tidtabell.

Det stora problemet för ERTMS på Botniabanan handlade om samspelet mellan fordonen och anläggningen. Man måste ha signaltäckning överallt med rätt styrka, och redundans så att en signalstation kan falla ifrån utan att det gör något.

- Man kan räkna ut i teorin hur det ska vara men så kommer man till verkligheten och den är… annorlunda. Där måste man prova vad som fungerar, säger Trafikverkets expert Fredrik Laudon.

-Ett av problemen var signalstyrkan när tåget rusar in i en av tunnlarna. Det blev för mycket. Det är som när man drar på ljudet på en stereo. Det blir inte tydligare för att det blir starkare.

Ådalsbanan har inte så många tunnlar, där är en av utmaningarna de gamla plankorsningar där bomsystemet ska samspela med signalsystemet.

-Allt är genomtestat och det ska fungera nu. Men det har tagit tid. Vi har kunnat stänga av Botniabanan medan vi uppgraderat systemet där, och vi har kunna vänta med starten på Ådalsbanan. Men ERTMS ska införas i hela Sverige och så här kan man knappast göra på stambanan mellan Stockholm och Malmö, säger Anders Strandberg.

Enligt regeringens planer ska det nya signalsystemet in på stambanorna 2014. Trafikverket vill vänta.

- Där måste vi kunna göra installationen snabbt och den måste fungera direkt, och det är vi inte säkra på hur vi ska göra än. Vi hoppas komma med en mer realistisk tidsplan senare i år, säger Anders Strandberg.

Ådalsbanan

Tre mil nybyggnation och tio mil upprustning mellan Sundsvall och anslutningen till Botniabanan norr om Nyland. Kostnad: Drygt 7 miljarder i 2012 års penningvärde.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt