Fordon

Nervös jungfrufärd väntar - ska signalsystemet hålla?

Anders Strandberg. Foto: Trafikverket

På tåget som avgår från Sundsvall kl 12.10 i dag onsdag sitter några nervösa herrar från Trafikverket. Det har all anledning till oro. Avgången är nämligen den över ett år försenade trafikstarten på Ådalsbanan.

Publicerad

Ådalsbanan är den andra länken i Norrlands nya kustbana.

Tio mil järnväg norr om Sundsvall har rustats upp, ytterligare tre mil är nybyggd. Ådalsbanan är också den andra järnväg i Sverige som utrustats med det nya signalsystemet ERTMS.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här