Neil Youngs elbilsdröm upp i rök

2010-11-19 16:03  

Artisten Neil Youngs ögonsten, den vackra elhybridbilen Linc Volt, föröddes vid en brand förra veckan. Även här var det ett undermåligt laddningsaggregat som ställde till det.

(Uppdaterad) Den vita, vackra cabben hade lämnats för laddning i Neil Youngs lagerbyggnad i ett industriområde i Burbank i Kalifornien.

- Vi hade satt bilen på laddning och gått därifrån. Men laddningsaggregatet på väggen var inte testat och bilen hade tidigare inte lämnats obevakad. Det var ett stort misstag. Och det var inte bilens fel, skriver Neil Young i ett pressmeddelande på Linc Volts hemsida.

Laddningsolyckan påminner om den som hände ungefär samtidigt på bilfärjan mellan Oslo och Köpenhamn, när en ombyggd Nissan Quashqai började brinna efter kortslutning i laddningsaggregatet.

Neil Young har genast satt igång med upprustningen. Bilen ska återställas i sitt ursprungliga skick.

För att få tillbaka ett vackert Lincoln-utseende kommer Neil Young att plocka delar från en Lincoln Continental av 1958 års modell som han fick av sin fru i 65-årspresent.

Den har samma typ av plåt som i Linc Volt-bilen.

Ytterligare en Lincoln Continental 1959 har köpts in för att bidra med delar till återställandet av Linc Volt.

Linc Volt är ett prestigeprojekt för Neil Young som dels vill ta ansvar för miljön, dels slå ett slag för amerikansk teknik och den amerikanska drömmen.

Bilen är en el-hybrid-konverterad Lincoln Continental från 1959.

Den har 150 kW elmotor från amerikanska UQM och en 30 kW etanoldriven mikroturbin från amerikanska Capstone som laddar batterierna.

Mikroturbinen är som en liten jetmotor som driver generatorn som laddar batterierna som är av litium-järnfosfat.

 

Neil Young pressmeddelande om branden och återuppbyggnaden.

Fakta om Linc Volt-projektet

Se Youtube-film när Neil Young presenterar hela projektet och kör i bilen.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt