Nedåtgående pristrenden på väg att brytas för batterier

2021-11-30 16:06  

Vi har blivit vana vid att priset på litiumjonbatterier sjunker år för år. Men nu är den trenden på väg att brytas, enligt Bloomberg NEF.

2010 kostade ett litiumjonbatteripack cirka 1 220 dollar per kilowattimme, motsvarande 11 000 kronor. I år har priset sjunkit till 132 dollar (1 200 kronor), visar analysfirman Bloomberg NEF:s årliga enkätundersökning

Den häpnadsväckande prissänkningen är ett resultat av att produktionen under det senaste decenniet har blivit storskalig. Utvecklingen är förstås en helt avgörande orsak till att elbilar i dag vinner terräng i försäljningsstatistiken. 

Men jämfört med 2020 är skillnaden bara 8 dollar, vilket är ovanligt lite i sammanhanget. Och nästa år räknar Bloomberg NEF faktiskt med att priset ökar till 135 dollar (men påpekar att inflationen kan innebära att det ändå slutar med en sänkning). 

Läs mer: Litiumpris slår nytt rekord – så påverkar det priset på elbilar

2021 en väckarklocka

”2021 innebär en väckarklocka för batteriindustrin, med insikten om att priset inte nödvändigtvis kommer att sjunka varje år. Men i det långa loppet är jag fortfarande övertygad om att priset 2030 kommer att vara knappt hälften jämfört med idag”, skriver James Frith, chef för energilagring på Bloomberg NEF, i en analys. 

Orsaken till att priset inte sjunkit med mer än 6 procent är att råvaror som litium, kobolt och nickel har ökat, främst under andra kvartalet. Även elektrolyten kostar mer. Dessutom har litiumjärnfosfatbatterier (LFP) ökat i användning under året, vilket har hjälpt till att driva ner det genomsnittliga priset som även inkluderar dyrare kemier som NMC (nickel-mangan-kobolt).

Läs mer: Bilindustrin ”segrare” när batterijättar når förlikning 

Batteripris varierar stort

Priset varierar dock stort mellan olika sektorer. Det enskilt högsta priset är 546 dollar/kWh, det lägsta 85 dollar/kWh. Variationen beror bland annat på beställd volym och längd på kontrakt. 

Som billigast är batteripacken i den kinesiska sektorn för elektriska bussar och kommersiella fordon (snitt 101 dollar/kWh). Som dyrast är de pack som används i laddhybrider (337 dollar/kWh). För elbilar är snittet 118 dollar. 

Simon Moores, vd för den konkurrerande analysfirman Benchmark Mineral Intelligence, menar dock att priserna går upp och att det är elbilstillverkarna som just nu tar smällen. Han påpekar att somliga kinesiska celltillverkare nu siktar på att öka priset med 20 procent.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt