Fordon

Nästan alla nyckellösa bilar kunde låsas upp i stöldtestet

Bara tre nyckellösa bilar lyckades motstå alla attacker i testet. Foto: Skärmdump från Youtube

Tyska ADAC har stöldtestat de nyckellösa systemen i 237 bilar. 230 kunde både låsas upp och startas genom att signalen från nyckeln kopierades. Bara tre lyckades motstå alla attacker.

Publicerad

En majoritet av dagens bilmodeller erbjuds med nyckellösa system, och många har vant sig vid att aldrig behöva ta upp enheten ur fickan. Väl hemma läggar många ifrån sig nyckeln nära ytterdörren eller har kvar dem i jackfickan. Det möjliggör så kallade reläattacker, där tjuvarna använder elektronisk utrustning för att plocka upp och förstärka signalen, genom ytterdörren. Sedan kan de låsa upp och köra iväg med din bil – och stölden kan vara avklarad på 20 sekunder.

Nu visar en undersökning gjord av German General Automobile Club att en majoritet av biltillverkarna inte har lyckats bemöta problemet tekniskt. ADAC har testat 237 bilar med nyckellösa system, och tråkigt nog uppvisade 99 procent av dem någon form av säkerhetsbrist. 230 av dem kunde både låsas upp och startas genom att signalen från nyckeln kopierades. Fyra modeller gick antingen att låsa upp eller att starta.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här