Nästa kris: Brist på ingenjörer

2010-09-28 23:00  

Tysk bilindustri kommer att ha brist på 11 000 ingenjörer inom två år enligt en ny prognos. Även svensk fordonsindustri kommer att få svårt att hitta folk till sin utveckling framöver.

<p>- Det har skapats ett vakuum efter gymnasieingenjörerna, säger Håkan Gustavsson, analytiker på arbetsförmedlingen.</p> <p>Prognosen för tysk bilindustri, framtagen av finansrådgivaren Pricewaterhouse Cooper, aviserar ett ännu värre läge på sikt. Inom en tioårsperiod kommer 450 000 ingenjörer att pensioneras men bara 400 000 nya att tillkomma.</p> <p>Det finns inga exakta siffror på ingenjörsbristen i Sverige, men Håkan Gustavsson är övertygad om att det kommer bli problem även här.</p> <p>- Den bilden kan vi skriva under på rakt av. För kvalificerade industrijobb råder redan en stigande brist och i takt med att konjunkturen går upp ytterligare kommer det bli än svårare. Tittar vi på ingenjörer är läget detsamma, säger han.</p> <p>Framför allt menar han att bristen finns och kommer att öka i utbildningarna på mellannivå.</p> <p>- Vi har förändringar i utbildningssystemet med oss i bagaget. Jag tänker främst på att den fyraåriga tekniska gymnasieutbildningen togs bort. Det är där bristen kommer vara allvarligast. När det gäller civilingenjörer kommer det nya i mer rimliga antal, säger Håkan Gustavsson.</p> <p>Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer ser framför allt att tre faktorer ligger bakom ingenjörsbristen.</p> <p>- Det ena är generationsväxlingen där det främst är gymnasieingenjörer som fattas, det andra är en förändring hos företagen där alla går mot högre utbildningsnivåer, det tredje är det vikande intresset bland barn och ungdomar som är en långsiktig trend, säger han.</p> <p>För fordonsindustrin råder dessutom en speciell situation menar han.</p> <p>- När det gäller fordonsindustrin så sa nästan inte någon upp en enda ingenjör i lågkonjunkturen, men många nyanställer nu. Det är framför allt inom elkraft det nu behövs nya. Generellt sett är elområdet ett bristområde.</p> <p> </p>

Julius Lidar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt