Nästa bilgeneration på startlinjen

2009-05-05 23:00  

Rulla så långt som möjligt på en liter bensin. Det är utmaningen för deltagarna i världens största "snålbilstävling". Fem svenska bilar står på startlinjen.

I morgon går startskottet för den 25e upplagan av studentbilstävlingen Shell Eco Marathon. 200 lag med teknologer från Europa, Nordafrika och Asien tävlar i två klasser - prototyper och stadsbilar.

Prototypbilarnas enda uppgift är att rulla så långt som möjligt på så lite drivmedel som möjligt. Utmaningen är att bygga ett så lättrullat och friktionsfritt fordon som möjligt - och att ha rätt körteknik. Nästan alla prototypfordon på Shell Eco Marathon är cigarrformade trehjulingar.

För stadsbilarna i Urban Concept Class finns däremot en rad restriktioner. De ska ha lysen, blinker, dubbla bromssystem, dörrar och bagageutrymme. Och de måste ha fyra hjul.

Stadsbilsklassen blir mer och mer populär. En tredjedel av lagen ställer i år upp med bilar i Urban Concept-klassen. Och av de fem svenska Eco Marathonbilarna är tre stadsbilar - alla nybyggda för årets tävling och alla med ny teknik.

Aurora från KTH profilerar sig med en unik motorkonstruktion, en HCCI-motor, och som miljöbil med kaross i komposterbart biologiskt material. Aurora är en parallellhybrid.

Smarter från Chalmersutmärker sig med sin extremt låga vikt, bara hälften av Auroras, tack vare den superlätta kolfiberväven från Oxeon i Borås. Smarter är en seriehybrid.

Baldos II från Luleå rider på framgångarna för Baldos I förra året och räknar med en hel del priser. När man kommer hem igen väntar en typbesiktning för att kunna rulla på vanliga vägar.

- Det blir första gången i världshistorien som en Eco Marathon-bil får köra på svenska vägar, säger projektledaren Elisabet Kassfeldt, som till vardags jobbar på avdelningen för maskinelement på LTU.

De två andra ekipagen -Agilis från KTH ochVera från Chalmers- är veteraner i sammanhanget.

Agilis var med redan 2006 med en revolutionerande aerodynamisk design. Chalmers hade också en Eco Marathon-bil, en föregångare till Vera. Men båda lagen vill helst glömma premiäråret. Agilis blev påkörd av en spanjor och kom långt ned på resultatlistan och Chalmersbilen EM06 tvingades bryta efter att ha fått fel på bromsarna.

Året därpå lanserade Chalmers en helt ny och lättare konstruktion - Turbo-Vera. Då gick det bättre - 349 kilometer på 1 liter E85-bränsle.

Och förra året gick det ännu bättre. Då satte Vera, som bytt namn till Eco-Vera, nytt svenskt snålbilsrekord med 772 kilometer på motsvarande 1 liter bensin. Det räckte till en 31a plats.

Samtidigt tog stadsbilen Spiros från KTH hem designpriset.

Baldos från Luleå, som tävlade för allra första gången, tog storslam med fyra förstapriser varav Michelin Grand Prize för bilar med förbränningsmotorer var det finaste tillsammans med Grand Prize för låga koldioxidutsläpp.

Ska teamen från Chalmers, LTU och KTH lyckas försvara de svenska färgerna lika framgångsrikt som förra året?

Läs om reglerna i faktarutan här nedan ochse bildspelet från avtäckningen av de nya bilarna.

Alla fem svenskbilarna

Agilis från KTH

Tävlingsklass: Prototype Class
Mått och vikt: 2,90 x 0,65 x 0,65. Vikt cirka 40 kg utan förare. Lättare än förra året.

Framdrivning: 4-takts Honda GX 25 med frihjul. Kedjedrift.
Bränsle: 95-oktanig bensin

Chassi och kaross: Samma som förra året. Självbärande kompositkaross med avtagbart skal för förarplatsen.
Tidigare resultat: 102:a plats 2006 (30 mil på 1 liter), ingen placering 2007, 59:e plats 2008 (45 mil på 1 liter)

Förare: Simara Peréz.
Teamet totalt antal: 7 st

Teamets sammansättning: 3 st studenter från industriell design och 3 st utbytesstudenter från Tyskland med fördjupning inom maskinkonstruktion.

Unikt: Ungefär samma bil som förra året. Små modifieringar. Uppgiften för årets Agilis-team är att förbättra komponenterna från gamla Agilis och konstruera en helt ny bil med en annan typ av chassi för att komma igen med ett helt ny konstruktion och utseende nästa år.

Aurora från KTH

Tävlingsklass: Urban Concept Car
Mått och vikt: 2,15 x 1,2 x 1,05. Vikt 159 kg

Framdrivning: Parallellhybrid med två elmotorer samt en förbränningsmotor. Nykonstruerad HCCI motor.
Bränsle: Bensin 95 oktan.

Chassi och kaross: Biobaserad monocoque med sandwichbaserad bottenplatta. Materialet är hampa och sojabönsolja.
Tidigare resultat: Föregångaren Spiros rullade 89 kilometer på 1 liter 2008. 19:e plats.

Förare: Fatima Ekekrantz samt reservförare Alina Zolotareva.
Teamet totalt antal: 39 teknologer

Teamets sammansättning: 21 teknologer ifrån Mekatronik, 12 teknologer från Lättkonstruktion, 3 teknologer från Maskinkonstruktion och 3 teknologer från Förbränningsmotor.

Unikt: Världens första bil med chassi och kaross av hampa och sojabönsolja och världens första bil med HCCI-motor som vanligtvis kan hittas i forskningslab runt världen, ej i bilar.

Baldos II från LTU

Tävlingsklass: Urban Concept Car
Mått och vikt: 2,50 x 1,25 x 1,05. Vikt 140 kg

Framdrivning: Seriehybrid; 4-takts 25 cc förbränningsmotor, superkondensator, långsamtgående elmotor.
Bränsle: Etanol
Chassi och kaross: Monoque i sandwichkonstruktion bestående av kolfiber och divinycell;

Tidigare resultat: Fyra förstapris 2008 för Baldos I.
Förare: Malin Söderling
Teamet totalt antal: 23 plus handledare

Teamets sammansättning: Civ ing Maskin, Teknisk Design, Teknisk Fysik och Datateknik och högsk ing Bilsystemteknik

Unikt: Baldos II är byggd för att klara krav för att lagligt kunna köras på svenska vägar. Den har t ex fjädring, belysning inkl hel och halvljus, tuta mm.

Smarter från Chalmers

Tävlingsklass: Urban Concept.
Mått och vikt: 2,30 x 1,20 x 1 meter. 70-80 kilo inklusive drivlina.

Framdrivning: Seriehybrid med en 4-takts 35 cc Hondamotor på 1,5 hk som omgjord till lågvarvsmotor med direktinsprutning och högre kompression. Egenkonstruerad superkondensator.

Bränsle: Blyfri 95 oktan.
Luftmotståndskoefficient: 0,16-0,17

Chassi och kaross: Kolfibermonocoque med extremt tunt och lätt kolfiberlager från Oxion i Borås och gjuten hos Elitkomposit i Uddevalla. Själva väven väger bara 76 gram per kvadratmeter mot 200 gram för vanlig väv. Med epoxy blir vikten 150 gram per kvadratmeter mot normalt 400 gram.

Tidigare resultat: Ny för i år. Första Urban Concept-bilen för Chalmers.

Förare: Sasha Xie
Teamet totalt antal: 35 studenter, varav hälften utbytesstudenter.

Teamets sammansättning: Design, Elektro, Materialteknik, Maskin.

Unikt: Den extremt låga vikten tack vare det nya kolfibermaterialet från Oxion och den egna superkondensatorn som bara väger 5 kilo mot normalt 12 kilo. Vikten blir bara hälften av tillåtna maxvikten på 160 kilo.

Vera, efter Chalmers första kvinnliga student

Tävlingsklass: Prototype Class
Mått och vikt: 2,40 x 0,7 x 0,7. Vikt 30 kilo.

Framdrivning: 35 cc Honda GX 35 4-taktsmotor. Direktdrift med kedja.
Bränsle: 95 oktanig bensin.

Chassi och kaross: Självbärande kolfibermonocoque med avtagbart kolfiberskal.
Tidigare resultat: Ingen placering 2006, 88:e plats 2007 (349 kilometer), 31:a plats 2008 (772 kilometer, svenskt rekord)

Förare: Melanie Despeisse.
Teamet totalt antal: 5 studenter, veteraner från gamla tävlingar med Vera och med Formula Student-bilar.

Teamets sammansättning: Maskinteknik, Mekatronik plus 2 doktorander.

Unikt: Den extremt låga vikten. Redan Eco Vera 2007 chockade med sin låga vikt på 27 kilo – lättas av alla tävlande.

Shell Eco Marathon 2009

Från och med i år körs Shell Eco Marathon på den endast åtta år gamla racerbanan Euro Speedway Lausitz i östra Tyskland, cirka 10 mil söder om Berlin och 5 mil norr om Dresden.

Tidigare höll man till på Nogarobanan i södra Frankrike.

200 lag från 29 länder i Europa, Nordafrika och Asien tävlar. 58 lag tävlar i Urban Concept-klassen och 142 i prototypklassen.

Reglerna:

Reglerna är enkla – konstruera ett fordon som färdas så långt som möjligt på en fast mängd bränsle. Stort utrymme lämnas åt studenternas fantasi och kreativitet.

Prototype Class: Strömlinjeformade fordon med extrem aerodynamik. Nästan alla har tre hjul.

Urban Concept Class: Mer lik vanliga bilar – men fortfarande pyttesmå. Fyra hjul, bagageutrymme, riktiga dörrar, lyktor, bromsljus, blinkers och tvåkrets bromssystem.

Sju tillåtna bränslen: 95 oktanig oblyad bensin, motorgas (LPG), syntetisk diesel (GTL), biodiesel (FAME), etanol, vätgas och solceller.

Tävlingen:

Särskilda inspektörer fyller på bränsletanken vid start och mäter kvarvarande bränsle vid målgång. Utifrån bränsleåtgången på åtta varv räknar man fram hur långt bilen skulle kunna ha gått på motsvarande 1 liter bensin.

Prototypfordonen ska göra åtta varv på maximalt 51 minuter med en genomsnittshastighet på omkring 30 kilometer i timmen. Max fyra försök. Banans längd 3,2 kilometer.

Stadsbilarna kör sju varv på maximalt 53 minuter. Banans längd är 3,173 kilometer. Stadsbilarna måste göra tre depåstopp på vardera 10 sekunder för att det ska likna stadskörning.

Bränslehistoria:

1985: Vid den första tävlingen körde alla bilar på 97-oktanig bensin.

1989: Alla bilar körde på 98 oktan.

1990: Första dieselmotorn i Shell Eco Marathon.

1999: Första bilarna med motorgas LPG.

2003: Första bilarna som kör på vätgas, solenergi och biobränslen.

2006: En etanolbil vinner för första gången förbränningsmotorernas Grand Prize.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt