Nasas teknik minskar flygoväsen med 70 procent

2018-06-27 12:10  

Oväsen från flygplan är ett stort problem för samhället. Men nu har Nasa utvecklat en teknik som ska råda bot på detta. – Tekniken är betydelsefull och det bästa är att den kommer allmänheten till nytta, säger Kevin Weinert på myndigheten.

Flyget har minskat avstånden i världen och möjliggör både affärer och semester på andra kontinenter. Men det finns flera baksidor. Utsläpp är kanske den största, men störande ljud är det som allmänheten oftast klagar på.

– Det största klagomålet Federal Aviation Administration får in handlar om oljud. Nasas mål var att minska detta substantiellt för att förbättra livskvaliteten i områden nära flygplatser. Vi är övertygade om att med den teknik vi nu testar så kan vi minska det totala flygplansljudet avsevärt, vilket på riktigt kan göra många flygningar mycket tystare, säger Mehdi Khorrami, flygplanstekniker och utredare vid Nasas forskningscenter i Langley.

Läs mer: Första pilotlösa planet flög i offentligt luftrum

Nasa har testat flera olika typer av design på ett antal olika komponenter på ett Gulfstream III-flygplan. Däribland har man experimenterat med landningsställen, olika ”håligheter” samt vingklaffarna.

Hål i landningsställen

För landningsställen använder man en ny ”porös” design. Helt enkelt har ställen perforerats med små hål som tillåter viss luftgenomströmning, men som även dirigerar flödet runt konstruktionen. Därtill så tog man och försökte minimera oljudet från de håligheter som uppstår i flygplanskroppen när landningsställen fälls ut.

Här testades två olika koncept. Dels en serie av ”spoilers” nära öppningen för att minska det direkta luftflödet och där man klätt ”baksidan” av landningsställsutrymmet med en form av ljudabsorberande skum. Och dels testades ett nät som spänns över öppningen och på så sätt reducera ljudet som resulterar när luft interagerar med öppningens väggar samt kanter.

Läs mer: Här flyger Ny Tekniks reporter i världens första serietillverkade elflygplan

Teknik från annat Nasa-projekt

För att minska oljud från vingklaffarna så använde Nasa en teknik som man utvecklat i ett annat projekt. Det handlar om flexibla ”sömlösa” klaffar för att förbättra aerodynamiken.

Under testen flög man på 106 meters höjd över en mikrofon för att mäta skillnaderna. Och modifikationerna gav resultat. Tillsammans minskade de det icke motorrelaterade oljudet med över 70 procent.

Läs mer: Emirates vd öppnar för fönsterlösa flygplan

– Det finns uppenbara potentiella ekonomiska vinter för flygindustrin, men den stora vinsten är för de personer som bor i närheten av större flygplatser och som måste leva med flygplan som kommer in för landning. Det här kan markant reducera oljudet i dessa områden, säger Kevin Weinart, projektledare för Nasas Acoustic Research Measurement-avdelning.

Felix Björklund

Mer om: Nasa Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt