Fordon

Nasa har fått sitt första experimentella elflygplan

Foto: Nasa

X-57 har levererats till Nasa. Det experimentella flygplanet har 14 elmotorer integrerade i vingen – och de kommande testerna ska ge data som kan hjälpa den växande industrin för elflyg.

Publicerad

I Leaptech-projektet (the Leading Edge Asynchronous Propeller Technology) har Nasa utforskat huruvida ett stort antal mindre elmotorer placerade längs hela vingen skulle kunna ge mer energisnåla, effektiva och säkra elflygplan. 2015 testades ett koncept med 18 batteridrivna propellermotorer på en 9,4 meter lång kompositvinge.

Följande år presenterade Nasa planerna kring X-57 – och nu har myndigheten fått sitt första experimentella, eldrivna flygplan levererat till Armstrong Flight Research Center i Kalifornien. Det är i själva verket en ombyggd version av ett italienskt Tecnam P2006T som har modifierats av Empirical Systems Aerospace, även de baserade i Kalifornien.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här