Nanoplast dämpar<br></br>mullret i Maseratin

2006-11-21 23:00  
Maserati Quattroporte.

En nypa lermineral ger plasten helt nya egenskaper. Japanska Toyotas egna materialforskare har utvecklat en hel klass nya nanokompositer, där vanliga plaster samverkar med lerpartiklar.

Under huven på lyxsportbilen Maserati Quattroporte mullrar en kraftig V8. Mullret skulle vara ännu starkare om inte motorrummet delvis täcktes av en tunn, ljuddämpande skiva, innanför motorhuven.

Skivan är den hittills största serietillverkade komponenten av ett nytt material, en nanokomposit av plast och några få procent nanostora partiklar av ett lermineral. Den lilla nypan mineralpartiklar ger materialet dramatiskt förbättrade egenskaper.


Uppfanns i Toyotas labb
Lermineralkompositen är utvecklad av japanska Toyotas materialforskare.

- Vi började forska på området redan 1985, och 1987 hade vi det första materialet framme, en nanokomposit av nylon och lermineral. Då var vi så tidigt ute att begreppet nanokom-positer inte fanns, vi kallade det för hybridmaterial, berättar doktor Arimitsu Usuki, som leder Toyotas "Organic Materials Laboratory".

Grafik: Ingemar Franzén/Ny Teknik







"Trolleri med lera"










Lerinblandning ger bättre hållfasthet






Men om två-tre procents inblandning ger så stora fördelar, varför inte sätta till ännu mer?

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt