Musks borrbolag ska bygga expresslinje i Chicago

2018-06-14 15:56  

Företaget The Boring Company lanserades för 18 månader sedan. Men redan nu har man vunnit prestigeuppdraget att bygga en expresstågslinje i Chicago.

Ett multimiljardavtal och en otrolig fjäder i hatten. Det purfärska men rubrikskapande företaget med det tråkiga namnet, Boring Company, har vunnit en upphandling att bygga expresståglinje till Chicagos flygplats O’Hare. Det uppger nyhetsbyrån Bloomberg.

– Elon Musk har letat efter någonstans att visa sin teknik, och Chicago har rullat ut röda mattan för honom, säger stadsutvecklingsexperten Joe Schwieterman vid DePaul University i Chicago.

Läs mer: Teknik från 1800-talet ska hjälpa Hyperloop-resenärer

Affären har bekräftats av Boring Company, men ännu har staden inte offentliggjort utfallet av upphandlingen. Därför är det fortfarande oklart exakt vad Boring Companys uppdrag innehåller. På projektsidan skriver företaget att ”The Chicago Express Loop” är ett höghastighetstransportsystem där passagerare körs på autonoma ”skates” som kör i 200 – 250 km/h.

Dessa skates bygger på ett modifierat Tesla Model X-chassi. Varje fordon ska ha utrymme på mellan åtta och 16 passagerare – men det ska även finnas möjlighet att köra specialfordon med färre platser.

Läs mer: Elon Musk söker folk till SpaceX

Sträckan mellan stadens centrum och flygplatsen är ungefär 2,5 mil och enligt företaget ska man kunna köra fordonen med 30 sekunders mellanrum. Resan till flygplatsen ska ta tolv minuter.

Läs mer: Teslas sportbil får tio raketmotorer

Att Chicago satsar på en helt oprövad lösning som Boring Company är ovanligt. Projektet som sådant är även det inte helt vanligt. Finansieringen ska det vinnande företaget stå för – ett upplägg som begränsade antalet intressenter rejält.

Vinsten i första steget innebär att staden nu exklusivt kommer förhandla med Boring kring detaljerna.

Som ovan nämnt är företaget inte ens två år gammalt och förutom den testtunnel man bygger i Los Angeles – så saknas riktig konstruktionserfarenhet.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL