Fordon

Muskelbilar dragplåster på svag marknad

Chevrolet Camaro
Dodge Challenger
Ford Mustang

Chevrolet Camaro, Dodge Challenger och Ford Mustang. Åter står de klassiska muskelbilar i bilhallarna. Och tillverkarna hoppas de lockar in kunderna till handlarna igen.

Publicerad

Lagom till den krisartade utvecklingen för amerikansk bilindustri passar de tre företagen GM, Chrysler och Ford på att göra reklam för tre klassiskt amerikanska bilar. För första gången på 35 år har de tre varsin nyuppväckt version av en biltyp som var mycket populär på 1960- och början av 1970-talen.

Ford var först med att lansera sin retrobil. Mustangen påminner om modellen som gjorde succé när den först lanserades 1964 och blev en storsäljare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här