Museiföremål håller snön borta längs stambanan

2010-12-28 10:00  

Gammal teknik gör comeback när den svenska vintern slår ut den moderna. Just nu snöröjer två 55 år gamla lok längs södra stambanan – och i dag kan en över 100 år gammal snöplog rycka in för att spränga snödrivor på Österlen.

Snöplogsvagnen och Da-loken är normalt museiföremål, men har plockats fram ur malpåsarna för att klara av det som de moderna loken inte klarar av just nu: röja snö från spåren.

– Ofta är det den enkla tekniken, utan en massa datorer som fungerar bäst, säger Henrik Reuterdahl på Sveriges järnvägsmuseum, som drivs av Trafikverket.

Snöplogen är en ånglokstender (en särskild vagn som förr transporterade kol och vatten till ångloken), som försetts med barlast och en rejäl plog i fronten.

Grundkonstruktionen är från 1890-talet och själva plogen monterades på vagnen på 1940-talet, när den kördes av Ystads järnvägar för att spränga snödrivor längs spåren i sydöstra Skåne.

Någon gång i slutet av 1970-talet eller början av 1980-talet pensionerades plogen, eftersom ingen vill kosta på en reparation och underhåll av vagnen.

Nu står den 50 ton tunga, treaxliga, plogen redo att rycka in på nytt – för att täcka upp där den moderna tekniken inte håller måttet.

- Vi väntar på besked om ett uppdrag på Österlen nu på förmiddagen, säger Henrik Reuterdahl.

Redan i går var museets två Da-lok ute och röjde snö på sidospåren längs södra stambanan på sträckan Mjölby-Hässleholm.

Loken, byggda 1955 av Nyqvist & Holm i Trollhättan, väger cirka 90 ton styck. Sammankopplade utvecklar deras fyra elmotorer totalt 5 000 hk.

Tyngden i kombination med styrkan och de sammankopplade drivaxlarna gör att de klarar sig betydligt bättre i den svenska vintern än moderna lok.

– Jag har skruvat en hel del med de här grejerna och man blir imponerad hur enkelt och smart gjorda de är, säger Henrik Reuterdahl.

– De är byggda på den tiden SJ själva tog fram konstruktioner, som var billiga att köra och underhålla i egen organisation.

Är det lösningen på tågkaoset, att vi går tillbaka till gammal teknik?

– Nej, vi skulle aldrig kunna ha dagens kapacitet i trafiken med de här grejerna, men det finns mycket i det gamla som kan fungera i det nya.

Vad är det viktigaste för att få trafiken att fungera?

– Den manuella snöröjningen, gubbar med kvast som ser till att isen kommer bort från växlarna och håller spåren fria.

Se loken ploga längs stambanan 

Här kan du läsa mer om de gamla loken och vagnarna 

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL