Fordon

Museiföremål håller snön borta längs stambanan

Henrik Reuterdahl
Snöplogsvagnen är fylld med makadam.
Den körs först i snöröjningståget med en hastighet på 40 km/h.
Tyngden i kombination med styrkan och de sammankopplade drivaxlarna gör att Da-loken klarar snödrivorna bättre än de moderna loken. Foto: Hans Runesson

Gammal teknik gör comeback när den svenska vintern slår ut den moderna. Just nu snöröjer två 55 år gamla lok längs södra stambanan – och i dag kan en över 100 år gammal snöplog rycka in för att spränga snödrivor på Österlen.

Publicerad

Snöplogsvagnen och Da-loken är normalt museiföremål, men har plockats fram ur malpåsarna för att klara av det som de moderna loken inte klarar av just nu: röja snö från spåren.

– Ofta är det den enkla tekniken, utan en massa datorer som fungerar bäst, säger Henrik Reuterdahl på Sveriges järnvägsmuseum, som drivs av Trafikverket.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här