Ministern om självkörande fordon: Chaufförsjobben inte hotade

2018-08-22 12:43  
Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister, tror inte att chaufförsyrket är hotat av de självkörande lastbilarna.

Det har funnits autopilot i flygplan i 50 år men sitter fortfarande piloter längst fram. Enligt samma logik oroar sig infrastrukturministern inte för lastbilschaufförernas jobb när den självkörande tekniken gör sitt inträde.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) inledningstalande vid öppnandet av branschmässan Elmia Lastbil i Jönköping på onsdagen. Evenemanget samlar sedan 35 år åkerinäring, lastbilstillverkare och underleverantörer.

Mot slutet av talet så sa Tomas Eneroth att han inte är orolig för att föraryrket kommer att försvinna på grund av utvecklingen av självkörande fordon.

Läs mer: Mercedes-Benz fjärrstyrda lastbil kommer till Sverige

– Det har funnits autopilot i flygplan i 50 år. Det sitter fortfarande piloter längst fram, sa han och tillade att jobbet däremot kommer att förändras i takt med att förarstödssystemen utvecklas.

Efteråt bad Ny Teknik honom att utveckla varför han inte tror att jobben är hotade. Han började då med att påpeka att uttalandet om att flygplan haft autopilot i 50 år och att det fortfarande sitter piloter längst fram var "skämtsamt" sagt.

Läs mer: Nytt testlabb för tunga elfordon ska stå klart 2022

– Vi hade toppmötet i Göteborg där vi tog fram det nya ramverket för självkörande och uppkopplade fordon (ägde rum i juni, reds. anm). Det är ett framgångsrikt arbete, men man ska vara medveten om att vi är en bra bit ifrån att ersätta föraren, undantaget mindre transporter i städer och på instängda områden, som gruvor. Kortare transporter i stadskärnor med tungt material eller längre transporter längs våra vägar kommer fortfarande att övervakas av förare, även platooning, säger han.

Han pekar på motståndet mot tekniken i delar av Europa där människor upplever att tekniken riskerar jobben.

Läs mer: Ubers ersättare lockar investerare

– Jag tror själv inte det. Jag tror att Sverige alltid vinner på att hitta fler självkörande moment som gör att ditt jobb som chaufför utvecklas till att bli övervakare, men också utveckla en större del av tjänsteinnehållet. Jag tror också att det kommer att locka en del nya till branschen, säger han.

Det är valrörelse och Eneroth passar på att nämna ett tillfälle då Moderatledaren Ulf Kristersson ska ha kallat lastbilschaufförers jobb för "enkla och simpla".

– Jag blir störd av det. Det är logistik, säkerhet och kontroller. Man behöver ägna mer tid åt det. Kan då vissa moment bli självkörande tror jag att det avlastar yrket.

Vi har ju i dag ett svenskt företag som bygger en lastbil utan hytt, med tanken att motorvägskörning är en förhållandevis enkel uppgift som går att automatisera.

– Jag noterar det. Men resan dit är lång, vilket inte minst märks i den europeiska debatten. I Tyskland har de en etisk kommission som undersöker folks rädsla för självkörande fordon och acceptans om något händer när tekniken styr. Dessutom har vi fortfarande kvar att hantera ansvarsförhållande hos förare, ägare och producent.

– Jag är teknikoptimist men hur optimistisk man än är, är det en lång resa innan vi är där, säger han.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt