Ministern: Flygstoppet inget samhällsproblem

2016-05-27 12:41  

Flygstoppet i förra veckan var en enskild händelse. Det finns inget som tyder på sabotage eller på ett systematiskt samhällsproblem, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Infrastrukturminister Anna Johansson har idag haft krismöte med representanter för Luftfartsverket, Transportstyrelsen, Trafikverket och SJ. Detta med anledning av de problem som samtidigt drabbade både tåg och flyg i förra veckan.

– Enligt den beskrivning jag fått, så berodde flygstoppet på ett tekniskt fel i dataöverföringen mellan Luftfartsverket och Telia. Det finns i dagsläget inget som tyder på sabotage, och det finns inget som tyder på samband med de problem som drabbade SJ ungefär samtidigt, säger Anna Johansson.

Det var på torsdag i förra veckan som kommunikationen havererade mellan flygledartorn och kontrollcentraler i Stockholm och Malmö. Två av de tre kommunikationssystem som flygledningen använder, meddelade att information om färdplaner och väder var opålitlig.

Med bara ett fungerande system igång, valde Luftfartsverket att nolla flygtrafiken: inga plan fick starta, och de som redan var i luften togs ner manuellt. Totalt ställdes 113 flygningar in, de flesta från Stockholm.

Samma dag fallerade SJ:s biljettbokning. Under flera timmar låg hela bokningssystemet nere till följd av tekniska störningar hos deras leverantör av IT-tjänster.

– Det är naturligtvis allvarligt att flygtrafiken slogs ut i stora delar av Sverige. Men jag gör inte bedömningen att detta är ett samhällsproblem, i bemärkelsen att det skulle handla om systematiska brister. Det här var en enskild händelse, och alla berörda parter har agerat som man ska för att garantera flygsäkerheten. Jag bedömer inte att det behövs några insatser från regeringens sida, säger Anna Johansson.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook!

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt