Miljökörning förstör bromsarna

2009-01-20 23:00  
Antalet underkända bromssystem på tunga fordon har ökat från 30 till 34 procent de senaste fem åren, enligt Bilprovningens statistik. Foto: Bilprovningen

Miljövänlig bilkörning har gett fler fel på bromsarna på tunga fordon.

Här handlar det främst om ekonomi, det går åt en del diesel att dra upp ett ekipage på 60 ton i marschfart. På åkerierna är ekonomisk körning ett krav, och förare går kurser för att lära sig undvika att bromsa.

- Lastbilarna kör nu långa sträckor utan att använda de mekaniska bromsarna, och då försämras dessa. Det märks också i vår statistik, säger Morgan Isacsson, ansvarig för kontrollbesiktning på Bilprovningen.

Bromsarna "glasar"
Hos lastbilstillverkaren Scania känner man till att ekonomisk körning har gett problem med bromsarna.

- Vi har sett sådana tendenser, särskilt sedan vi införde en tillsatsbroms, en så kallad retarder.

- Det som händer när man inte använder bromsarna är att de "glasar", det bildas en hinna på beläggen. För att få bort den måste man tillföra energi, alltså bromsa, säger Sten Lundgren på Scania.

Scania arbetar med att hitta belägg som inte tappar friktionen när de inte används, i kombination med sköldar som ska hålla salt och vattensprut borta från bromsbeläggen.

Personbilar av skivor runt om
Personbilar har färre bromsproblem och det beror mer på bilarnas konstruktion och kvalitet än körstilen, enligt Bilprovningens expert.

- Huvudorsaken är att alla har skivbromsar även bak. Bromsskivorna och oken är mycket mer utsatta för vatten, smuts och vägsalt än trumbromsar.

- Det, i kombination med att bakhjulen normalt bromsar mycket mindre än framhjulen, kan göra att de rostar och kärvar, säger Morgan Isacsson.

Alla bromsar får jobba lika mycket
Det bekräftas av Volvos erfarenheter från egna kurser i ecodriving, där man inte sett att bromsarna blivit sämre.

- Problemet motverkas dessutom med elektronisk distribution av bromskraften, som finns på nyare bilar. Det betyder att bakbromsarna får jobba lika mycket som frambromsarna, säger Maria Bohlin, presschef på Volvo.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt