Militärens test nära att skapa flygolyckor

2021-01-27 07:48  
USA:s militär utför EA-tester (electronic attack) nära nog dagligen över stora delar av landet. Foto: U.S. Army

USA:s militär experimenterar med att manipulera gps-signaler. Tidigare hemlighållna rapporter från det amerikanska luftfartsverket visar att testerna har varit nära att orsaka en rad krascher med passagerarflygplan.

Många länder, bland andra Sverige, använder militär gps, och enligt Totalförsvarets forskningsinstitut ökar användningen. Den militära varianten är svårare att störa ut än civil gps men kan ändå manipuleras – något som USA råkade ut för under det andra Irakkriget. 

Som en del i att bygga upp sitt försvar mot angreppen genomför man runt om i landet, och nära nog på daglig basis, EA-tester (electronic attack) där gps-signaler störs. Men övningarna har visat sig få konsekvenser. Redan 2013 släpptes en rapport där militären mellan raderna erkände att deras gps-attacker ibland har påverkat civilflygets "effektivitet och ekonomi". 

Nu rapporterar IEEE Spectrum om tidigare hemlighållna handlingar från det amerikanska luftfartsverket FAA. De visar att hundratals flygplan tappade sin gps-kontakt under loppet av några månaders tid. Detta skulle ha skett under 2017 och 2018 i närheten av militära test.

Läs mer: Deras flygmotor kapar vikten – men behåller kraften

Under en dag i mars 2018 så meddelade 21 flygningar att de hade gps-problem till ett kontrolltorn utanför Los Angeles, Bland dem fanns ett dussintal passagerarflygplan, en ambulanshelikopter samt ett antal privatflygplan. Vissa behövde ta hjälp av kontrolltornet och fem av dem rapporteras ha bytt kurs på ett oväntat sätt eller felnavigerat.

En skräckupplevelse

Dagens piloter är vana vid att alltid kunna luta sig mot positioneringssystemet, men 2019 tappade en Airbus sin gps utanför Salt Lake City, och för piloten blev det en riktig skräckupplevelse. 

– Det är en underdrift att säga att mina kunskaper i att navigera med utgångspunkt från rådata har sina brister. Jag har aldrig gjort det i en Airbus och kan inte minnas att jag har gjort det överhuvudtaget under de senaste 25 åren eller mer, sade piloten i sin ASRS-rapport. 

Aviation Safety Reporting System är FAA:s frivilliga rapporteringssystem, och där redovisas även många fall där gps-signalen inte har förlorats, utan istället gett helt felaktig information. Detta var fallet i december 2012 när kontrolltornet upptäckte att ett flygplan nära Reno i Nevada hade kommit 16 km ur kurs. 

Om flygledaren inte hade uppmärksammat den felaktiga kursen så skulle planet fortsatt in i en vänstersväng och sedan flugit i motsatt riktning. Även då konstaterade flygledaren att felet berodde på gps-störningar från militären.  

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt