Metall tror på kineserna

2011-09-16 08:54  
Klubbordförande Håkan Skött var nöjd efter att han och IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven träffat Saab Automobiles kinesiska partner Pang Da i Frankfurt. Foto: Scanpix

- Det känns riktigt bra, säger Saabs klubbordförande Håkan Skött efter att i går ha träffat chefen för kinesiska Pang Da på bilmässan i Frankfurt.

IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven reste tillsammans med klubbordföranden Håkan Skött på Saab Automobile i Trollhättan till Frankfurt för ett samtal med Saab Automobiles kinesiska partner Pang Da.

Håkan Skött berättar för lokaltidningen i Trollhättan, TTEla att han har en bra känsla efter samtalet med Pang Da-chefen Pang Qinghua.

- De känner väldigt starkt för Saabs varumärke och tror att det löser sig för oss och att vi går en bra framtid till mötes, säger Håkan Skött.

Och Stefan Löfven säger samma sak till nyhetsbyrån TT:

- Det är inget snack om annat än att de är långsiktiga och seriösa. De vill satsa rejält, det står helt klart för mig. De tycker sig ha ett åtagande och vill göra något för Saab - att Saab först ska överleva och sedan bli framgångsrikt, säger Stefan Löfven.

De två kinesiska företagen – distributören Pang Da och bilbyggaren Youngman - är beredda att ta över aktiemajoriteten i Saab Automobile för motsvarande 2,2 miljarder kronor – om de kinesiska myndigheterna ger klartecken.

Då kommer också de kinesiska ägarna att investera i tre nya Saabmodeller för den kinesiska marknaden och bygga en helt ny fabrik för Saab i Kina, samtidigt som  man investerar i Trollhättefabriken.

I går publicerade Dagens Industri en intervju med Rachel Pang, vd för Youngmans personbilstillverkning.

Där säger hon att Youngman och Pang Da är beredda att satsa 8 miljarder kronor på investeringar i Saab produktion och distribution – utöver de 2,2 miljarder kronorna i ägarkapital.

Men Rachel Pang backar nu från uttalandet om en så precis summa som 8 miljarder kronor.

Till nyhetssajten Just-Auto säger Rachel Pang att det inte finns några planer på just 8 miljarder, men bekräftar att man ska investera mer i Saab efter att man gått in som ägare.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt