Fordon

Mercedes laddar bränslecellerna

Mercedes nya F-Cell är byggd på B-klasseplattformen. Dehar betydligt bättre prestanda och räckvid än den första generationen F-Cell som byggdes på A-klasseplattformen. Foto: Daimler
Bränslecellerna omvandlar komprimerad vätgas till elektrisk ström som driver bilens 100 kW elmotor som ger bilen en topphastighet på 170 kilometer i timmen. Foto: Daimler
I en sandwichkonstruktion under kupén ligger bakifrån sett ett vätskekylt litiumjon-batteri på 1,4 kWh, tre vätgastankar som tillsammans rymmer 3,7 kilo komprimerad vätgas, bränslecellstacken och sist elektroniken.
Bränslecellstekniken heter PEM, Proton Exchange Membrane, och har levererats av Automotive Fuel Cell Coooperation Corporation AFCC. Foto: Daimler
Mercedes A-klasse, bilen som välte i Aftonbladets berömda älgtest, konstruerades ursprungligen som en elbil med de tunga batterierna i en sandwichkonstruktion under kupén. Nu kommer den designen till heders i F-Cellbilarna. Foto: Daimler

Nu har de första nya Mercedes F-Cell-bilarna börjat rulla i Oslo. De ingår i ett EU-finansierat demonstrationsprojekt med totalt sjutton bränslecellsbilar från Daimler, Alfa Romeo och Think.

Publicerad

Daimler har hamnat på efterkälken i utvecklingen av elbilar och bränslecellsbilar och har nu lagt in högsta växeln för att komma i kapp.

Den nya bränslecellsversionen av Mercedes B-klasse kan vara Daimlers genombrott.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här