Fordon Mercedes laddar bränslecellerna Mercedes nya F-Cell är byggd på B-klasseplattformen. Dehar betydligt bättre prestanda och räckvid än den första generationen F-Cell som byggdes på A-klasseplattformen. Foto: Daimler Bränslecellerna omvandlar komprimerad vätgas till elektrisk ström som driver bilens 100 kW elmotor som ger bilen en topphastighet på 170 kilometer i timmen. Foto: Daimler I en sandwichkonstruktion under kupén ligger bakifrån sett ett vätskekylt litiumjon-batteri på 1,4 kWh, tre vätgastankar som tillsammans rymmer 3,7 kilo komprimerad vätgas, bränslecellstacken och sist elektroniken. Bränslecellstekniken heter PEM, Proton Exchange Membrane, och har levererats av Automotive Fuel Cell Coooperation Corporation AFCC. Foto: Daimler Mercedes A-klasse, bilen som välte i Aftonbladets berömda älgtest, konstruerades ursprungligen som en elbil med de tunga batterierna i en sandwichkonstruktion under kupén. Nu kommer den designen till heders i F-Cellbilarna. Foto: Daimler Nu har de första nya Mercedes F-Cell-bilarna börjat rulla i Oslo. De ingår i ett EU-finansierat demonstrationsprojekt med totalt sjutton bränslecellsbilar från Daimler, Alfa Romeo och Think. Lars Anders Karlberg Publicerad 29 sep 2010 kl 07.28 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annonse Daimler har hamnat på efterkälken i utvecklingen av elbilar och bränslecellsbilar och har nu lagt in högsta växeln för att komma i kapp.Den nya bränslecellsversionen av Mercedes B-klasse kan vara Daimlers genombrott. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ f-cell elbilar fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Drömgränsen: Elbilen klarade 100-milatur i verkliga förhållanden En riktig långresa och ett nytt drömmål uppnått. Nio har visat att deras ET7 med det nya 150 kWh-batteriet klarar över 100 mils räckvidd vid verklig körning.
Stockholm får miljözon: ”Först i världen att porta bensin- och dieselbilar” EU-kommissionen har nu godkänt Stockholms nya miljözon som innebär att bensin- och dieselbilar portas, rapporterar lokaltidningen Mitti.
Roboten Atlas har återuppstått – helt elektriskt och med nya ai-verktyg Likt fågel Fenix har Atlas nu återfötts – i en ny form och med nya förmågor.