Mercedes laddar bränslecellerna

2010-09-29 07:28  

Nu har de första nya Mercedes F-Cell-bilarna börjat rulla i Oslo. De ingår i ett EU-finansierat demonstrationsprojekt med totalt sjutton bränslecellsbilar från Daimler, Alfa Romeo och Think.

Daimler har hamnat på efterkälken i utvecklingen av elbilar och bränslecellsbilar och har nu lagt in högsta växeln för att komma i kapp.

Den nya bränslecellsversionen av Mercedes B-klasse kan vara Daimlers genombrott.

I dag finns det bara 15 stycken av de nya bränslecellsdrivna B-klassebilarna, men Daimler ska bygga totalt 200 stycken det närmaste året.

Tio hamnar i Norge, tio i USA medan merparten går till demonstrationsprojekt i Tyskland –  i Stuttgart, Frankfurt och Berlin.

Den norska ingenjörstidningen Teknisk Ukeblad har provkört den första godkända F-Cell-bilen i Norge och ger den högsta betyg.

Trots att den väger 1,8 ton – flera hundra kilo mer än en traditionell B-klasse - gör den 0-100 på 11,4 sekunder.

Vid starten tar elmotorn sin ström från ett litet litiumjon-batteri. När bilen kommit upp i 12 kilometer i timmen kopplas de vätgaseldade bränslecellerna in som strömkälla.

Det ger elmotorn en effekt på 100 kW (134 hk) och ett vridmoment på 290 Nm.

Räckvidden på en vätgastankning är cirka 40 mil med de nya B-klasse F-Cell-bilarna.

Hela kraftpaketet, inklusive vätgastankarna, har byggts in i en sandwichkonstruktion under förar- och passerarutrymmet.

I november kommer F-Cell nummer två att börja rulla i Oslo och fram till i mars nästa år ska ytterligare åtta Mercedes F-Cell levereras, uppger Teknisk Ukeblad.

Mercedesbilarna får sällskap av två stycken läckra Alfa Romeo MiTo i bränslecellsversion från Fiats ingenjörer och fem stycken Think City som byggts om till bränslecellsbil av danska H2 Logic.

Sedan tidigare rullar det 18 vätgasdrivna bilar i Norge – 14 ombyggda Toyota Prius och  4 Mazda RX8 – men de drivs av förbränningsmotorer som går på vätgas.

Det nya EU-finansierade demonstrationsprojektet handlar dock bara om elmotorer som drivs av ström från vätgasdrivna bränsleceller.                                                                                                                    

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt