Mercedes koncept: Intelligenta legobilar

2018-09-11 13:31  

Ett tyst, intelligent och flexibelt multiverktyg. Vision Urbanetic är Mercedes bild av framtidens transportsystem. ”Det här är en idealisk representation av mobility on demand”, säger Volker Mornhinweg på företaget.

En framtidsbild med förankring i dagens behov. Mercedes Benz Vans har nu presenterat studien Vision Urbanetic, med det ambitiösa målet att öka transporterna samtidigt som man minskar utsläpp och antal fordon.

Just det senare är viktigt med tanke på att världens befolkning ökar – och allt fler flyttar in till storstäderna. FN har uppskattat att vi kommer att vara tio miljarder på jorden 2050, och att mer än fem miljarder kommer bo i städer 2030. Och det här kommer kräva att transportsektorn ställer om.

– Tack vare sin intelligens och utbytbara moduler för persontransport och godsfrakt – så kommer vi ta bort ett enormt tryck på stadskärnor, säger Volker Mornhinweg, chef för Mercedes Vans.

Även om det är lätt att stirra sig blind på den futuristiska designen, är grunden i det hela inte en bil. Nej, precis som konkurrenter som Volkswagen och Waymo – är Mercedes medvetna om att ett fungerade ekosystem är A och O. Först därefter kommer fordonen. Systemlösningen innebär att alla fordon är modulära och ska kunna utföra en rad olika uppgifter.

Basen är ett elektriskt chassi som man kan sätta olika överbyggnader på. Antingen för taxitjänst eller för gods.

En transportmodul kan exempelvis få plats med tio Europapallar. Fraktvagnen har en it-infrastruktur som i realtid analyserar utbud och efterfrågan i ett fördefinierat område. Resultatet är att den självkörande flottan flexibelt kan planera sin rutt baserat på vilka behov som finns.

Maskininlärning i framtidens transportsystem

Mercedes anger att eftersom modulerna är uppkopplade så innebär det att de kan utvärdera lokal information – och reagera på den. Ett tydligt scenario är en konsert eller speciell händelse. Då kan bilar förutse ett ökat behov av transport inför ett evenemang och när det är över. Tack vare maskininlärning ska systemet även kunna dra erfarenhet av tidigare situationer och lära sig att koordinera samt reagera än bättre.

Ovan nämnda exempel är två användningsområden som Mercedes lyfter fram – och de räknar med att behoven av dessa är enormt. Autonoma fordon behöver endast tas ur drift för underhåll – i övrigt kan de rulla dygnet runt (bortsett från lite laddning till och från).

Detta löser ett allt växande problem inom transportbranschen – att hitta tillräckligt med förare (”fahrmangel”, förarbrist, röstades faktiskt fram som årets logistikord i Tyskland 2017).

Läs mer: Mercedes jättepremiär för deras el-suv EQC – en ”lagom” elbil

På pappret låter Mercedes lösning fantastisk, men en fråga är hur infrastrukturen ska se ut? Det finns många andra intressenter som håller på att utveckla liknande lösningar. Hur ska de samsas och vad händer med kunder som låses in i olika ekosystem?

På Frankfurtmässan i slutet av september kommer Mercedes att visa upp sitt koncept och då får vi kanske mer information om hur man planerar att förvekliga denna framtid.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt