Mercedes återkallar över en miljon bilar

2017-10-17 13:18  
Ett nytt fel kan få Mercedesbilarnas krockkuddar att lösa ut. Nu tvingas Daimler att återkalla bilar. Foto: THOMAS KIENZLE

Ett fel kan få Mercedesbilarnas krockkuddar att lösa ut. Nu tvingas Daimler återkalla över en miljon fordon. Det är ännu oklart huruvida svenska bilar påverkas – men Mercedes i Sverige uppmanar ägare att hålla koll på varningslampan.

Vid en intern kvalitetskontroll upptäckte Mercedes-Benz att förarsidans krockkudde kan spontanutlösa. Problemet berör modellår 2011-2017 av Mercedes A-klass, B-klass, C-klass och E-klass, samt CLA-, GLA- och GLC-fordon.

Daimler förväntas återkalla över en miljon personbilar och suvar från Mercedes. Det handlar bland annat om ett antal hundra tusen bilar på den tyska marknaden, 495 000 bilar i USA – 400 000 i Storbritannien, och 76 000 fordon i Kanada. Problemet är ännu i sin linda, och Mercedes-Benz Sverige kan inte ge besked om huruvida svensksålda bilar kommer återkallas.

– Vi har ännu inga uppgifter om hur många bilar det gäller, eller huruvida den svenska marknaden påverkas. Detta är i ett tidigt skede. Det handlar om en oavsiktlig aktivering av krockkudden på förarsidan. Om bilen påverkas av felet så aktiveras varningslampan för krockkudden. Då ska man kontakta sin Mercedes-verkstad eller assistans, säger Fredrik Wahrolén, presschef för Mercedes-Benz Sverige.

Felet sitter i mantelrörelsemodulen, där en felaktigt monterad kontaktspiral innebär att förarsidans krockkudde potentiellt kan lösa ut vid en urladdning av statisk elektricitet. Enligt källor till Reuters har ”en handfull incidenter” hittills inträffat i USA, dock med mindre blessyrer som enda konsekvens.

Berörda bilägare kommer få en kallelse, men Fredrik Wahrolén uppmanar de som ser att varningslampan för krockkudden lyser på displayen omedelbart ska kontakta sin verkstad.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL