Medelhavet får ett laddnätverk för elbåtar

2019-05-20 11:52  
Foto: Yacht Club de Monaco

Den första laddstationen för elbåtar har invigts i Monaco. Den ska ingå i ett snabbladdningsnätverk längs Franska Rivieran.

En broms för elektrifierade fritidsbåtar är den obefintliga infrastrukturen för laddning – men nu byggs världens första snabbladdningsnätverk för elbåtar längs den franska Rivieran. En laddstation har redan installerats vid Yacht Club de Monaco. Klubben äger en egen flotta av elbåtar och höll för sjätte året en regatta för vattenfarkoster drivna av solpaneler, batterier samt andra alternativa energikällor.

Snabbladdarna är utvecklade av Vita Superpower och ska kunna leverera upp till 150 kW. Det innebär att elbåtar med likströmsladdning kan få halvfulla batterier på mindre än en timme. Det rapporterar Plugboats.com.

– Det här är en viktig milstolpe för dem av oss som tror på ett hållbart förhållningssätt kring designen av lyxbåtar. I takt med att allt fler båtar bygger in likströmsteknik kommer argumenten för elektrifierade båtar bli mycket svårare att avfärda, sade Stewart Wilkinson, grundare och vd för Vita Yachts vid invigningen av den första laddstationen.

Elektrifierade båtar fortfarande för dem med tjock plånbok

Hans företag ligger även bakom den nio meter långa elbåten Vita som har designats i Storbritannien och byggs av Vitas italienska varv vid Maggioresjön. Deras vätskekylda, kompakta batterier rymmer 130 kWh som driver två vattenjetmotorer. Vardera levererar 180 hk vilket ger båten en toppfart på 40 knop.

Utbudet av elektrifierade båtar börjar få en bredd, även om segmentet ännu kräver en tjock plånbok. Svenska Candela Speed Boats första modell är en 7,6 meter lång bärplansbåt, med en toppfart på 30 knop.

Läs mer: Soldrivna yachten klarar flera veckor till sjöss

I Finland tillverkas den 9,3 meter långa Q30 av Q Yachts. Två batteripack på 30- respektive 60 kWh ger en räckvidd på 42- eller 80 sjömil vid nio knop. Elmotorn Oceanvolt AX20 på 20 kW kan ta båten till 15 knop. I topphastigheten klarar den 22- eller 40 sjömil beroende på batteripack. 

Ett exempel som tar hjälp av solen är 16,7 meter långa Silent 55 från australiensiska Scilent Yachts. Två 135 kilowattsmotorer ger toppfarten 20 knop. Batterierna på 140 kWh backas upp av katamaranens solpaneler som ska kunna ge upp till 60 kWh under en dag.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt