Mauds elbilsprojekt med Saab reduceras

Saabs testflotta på 100 elbilar är ett halvår försenad. För att sänka kostnaderna minskas nu antalet testbilar till 70 stycken.

<p>Planerna att bygga om 100 Saab 9-3 till elbilar och sedan testa dem på svenska vägar är ett prestigeprojekt, där näringsminister Maud Olofsson varit starkt engagerad. </p> <p>Staten står för nästan halva finansieringen, över 80 miljoner kronor. </p> <p>Målet var att bygga tio bilar under första kvartalet i år och sedan ytterligare 100 före årets slut. Men hittills har inte enda bil byggts. I stället planerar man nu att börja bygga fem stycken testbilar efter semestern.</p> <p>Förklaringarna är flera, uppger källor i projektet: För att försöka nå en räckvidd på 25-30 mil för de eldrivna Saab 9-3-bilarna har Saabs ingenjörer varit tvungna att stoppa </p> <p>i fler battericeller i bilarna och pröva olika sätt att packa batterierna. </p> <p>Det har gjort att batterierna tar mer plats, vilket sin tur leder till att bilbyggarna måste placera batteripaketen på nya sätt och bygga om bilarna för att få rum med paketen.</p> <p>- Den svåraste flaskhalsen är hur mycket batterier vi får plats med och var vi kan placera dem i bilen, säger projektledaren Lillemor Lindberg på utvecklingscentrumet Innovatum i Trollhättan.</p> <p>Anna Petre, talesperson för Saab, säger att alla turerna kring Saab runt årsskiftet också har försenat arbetet med elbilarna.</p> <p>Saab har deltagit i projektet från början, men blev fullvärdig medlem i slutet av mars i år.</p> <p>Väntan på Saab, fler batterier och nya konstruktioner har nu gjort att Saab Automobile, batterileverantören Boston Power och Electroengine - som utvecklar batteristyrningssystemet till bilarna - minskar antalet testfordon från 100 till 70 och föreslår en halvering av testperioden, till ett år.</p> <p>Energimyndigheten har sagt ja till färre bilar, men vill ha en längre testperiod än ett år.</p> <p>Av projektets budget på 200 miljoner kronor står staten för 86,7 miljoner kronor. 60 av de miljonerna är pengar som näringsminister Maud Olofsson tagit ur sin budget. </p> <p>Hittills har elbilsprojektet fått nästan sju miljoner av Energimyndigheten.</p>

De bygger nya el-Saaben

l Saab Automobile - tillverkar demobilarna.

l Boston Power - levererar batterierna.

l Electroengine - utvecklar ett system för att styra i- och urladdning av battericellerna.

l Innovatum - tekniskt utvecklingscentrum i Trollhättan koordinerar.

l Power Circle - samarbetsorganisation för bland annat ABB, Bombardier och svenska elbolag hittar lämpliga företag för tester.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt