Många frågetecken inför att Tesla ska visa upp nya Model Y

2019-03-14 07:09  
Fronten på en Tesla Model 3. Ikväll presenteras nya Model Y. Foto: TT

När Teslas vd Elon Musk i kväll tänder strålkastarna mot nya Model Y finns det många frågor som väntar på svar: Var ska bilen byggas? Räcker batteriproduktionen? Vad kommer den att kosta?

Den nya bilen är en mindre SUV eller en crossover (blandning mellan SUV och traditionell personbil) och den hamnar prismässigt i mellanklassen. Enligt Elon Musk kommer den att bli cirka 10 procent dyrare än Model 3 som har ett startpris i USA på 35.000 dollar för den billigaste varianten, Standard Range.

Det skulle betyda ett startpris för Model Y i USA på cirka 38.500 dollar eller drygt 360.000 kronor. Den nya modellen kommer enligt Elon Musk att till 75 procent dela komponenter med Model 3.

Var ska Model Y byggas?

Inför kvällens lansering har det rests en ganska lång rad frågetecken. Var ska bilen byggas? En produktionslina för en bil som har goda förutsättningar att bli en storsäljare snyter man inte ur näsan. Enligt uppgift står det mellan bolagets Gigafactory i Nevada eller fabriken i Fremont, Kalifornien.

I ett brev till bolagets investerare i februari kom beskedet att uppbyggnaden av produktionen påbörjas i år och större volymer ska tillverkas i slutet av 2020.

Tillgången på batterier?

Nästa frågetecken gäller tillgången på batterier som har varit en av flera flaskhalsar som Tesla brottas med det senaste året. Anställda på batteritillverkningen vid Gigafactory har sagt till tv-bolagen CNBC att produktionen nu ligger runt 7.000 batterier per vecka och att målet är 8.000. Elon Musk har i en av sina många tweets skrivit att i slutet av 2019 ska bolaget tillverka runt 10.000 bilar i veckan.

Läs mer: Fiskers prislapp utmanar Teslas Model 3

Det sista frågetecknet, som inte är specifikt kopplat till den nya modellen, är hur bilarna ska säljas. I början av mars meddelade bolaget att alla butiker ska läggas ner och att all försäljning ska ske online för att spara pengar.

Det har ledningen senare backat ifrån och det är för närvarande oklart hur många butiker som kommer att slås igen. I Sverige har Tesla butiker i Göteborg, Malmö och två i Stockholm.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt