Fordon

Malmbanan optimeras – med 20 år gammal algoritm

Malmbanan mellan Kiruna och Narvik är kapacitetsmässigt tungt belastad, med fem, sex olika trafiktyper. Nu hoppas forskare på VTI kunna öka mängden trafik genom matematisk optimering. Foto: Chris Craggs/Alamy
Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI, leder projektet.

Att lägga tågtidtabeller är ett tidskrävande arbete som fortfarande sker helt manuellt. Med hjälp av en 20 år gammal algoritm är förhoppningen att få in fler tåg på Malmbanan.

Publicerad

Arbetet med att lägga tidtabeller sker i dag manuellt genom att tågoperatörer skickar in önskemål om avgångar. Det är sedan Trafikverket som prioriterar de olika önskemålen, lägger ett förslag som granskas av operatörerna och senare slås fast.

Arbetet har hittills fungerat relativt väl. Trafikplanerarna gör oftast inga större förändringar för varje år utan kan utgå från förra årets tabeller, med vissa justeringar för nya önskemål från operatörerna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här