Fordon

Magplask för Volvo XC90 i nytt dieseltest

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Foto: TT

Volvos lyxiga stadsjeep XC90 D5 släpper ut 15 gånger mer kväveoxider vid verklig körning än vad som anges i de officiella testresultaten. Bilens utsläpp ligger därmed högt över gällande lagkrav, rapporterar Auto motor & sport.

Det är den brittiska organisationen Emissions Analytics som på uppdrag av Auto Motor & Sports tyska kollegor genomfört avgastester för att se hur totalt 45 nya bilmodeller som uppfyller kraven för miljöbilsklassen Euro 6 presterar i verkligheten _ i jämförelse med biltillverkarnas officiella siffror.

Volvos officiella siffror för kväveoxidutsläpp, även kallat NOx-utsläpp, för XC90 D5 är 57,8 milligram per kilometer, vilket är lägre än maxgränsen på 80 mg/km för Euro 6. De tester som nu utförts visar att bilen släpper ut femton gånger mer, 878 mg/km, vid verklig körning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här