Magplask för Volvo XC90 i nytt dieseltest

2017-09-08 07:44  
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Foto: TT

Volvos lyxiga stadsjeep XC90 D5 släpper ut 15 gånger mer kväveoxider vid verklig körning än vad som anges i de officiella testresultaten. Bilens utsläpp ligger därmed högt över gällande lagkrav, rapporterar Auto motor & sport.

Det är den brittiska organisationen Emissions Analytics som på uppdrag av Auto Motor & Sports tyska kollegor genomfört avgastester för att se hur totalt 45 nya bilmodeller som uppfyller kraven för miljöbilsklassen Euro 6 presterar i verkligheten _ i jämförelse med biltillverkarnas officiella siffror.

Volvos officiella siffror för kväveoxidutsläpp, även kallat NOx-utsläpp, för XC90 D5 är 57,8 milligram per kilometer, vilket är lägre än maxgränsen på 80 mg/km för Euro 6. De tester som nu utförts visar att bilen släpper ut femton gånger mer, 878 mg/km, vid verklig körning.

Läs mer:

Läs mer: Så vässar Volvo säkerheten i nya XC40

Enligt Auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind skulle utsläppen kunna vara lägre om Volvo valt att montera NOx-katalysatorer på sina senaste modeller och är kritisk till att det inte gjorts.

"Det är cyniskt att inte rena avgaserna trots att tekniken finns. Vi talar om höga halter av gifter som kan leda till sjukdomar och död. Volvos och bilindustrins slarvande med rening av avgaser är det som leder fram till dieselförbud i våra städer", säger Alrik Söderlind i ett pressmeddelande.

Mer om: Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt