Magnetsvävare i trafik 2025

2007-04-27 15:35  
Svävar genom tunnalr i Japan

Med snitthastigheten 550 km/h ska det nya magnetsvävtåget Chuo Shinkansen klara sträckan Tokyo Osaka på en timme år 2025. Det beslöt järnvägsbolaget JR Tokai på fredagen. Kostnaden för sträckan blir 560 miljarder kronor.

JR Tokai började utvecklingen av magnetsvävtåg redan 1962 och har gjort ett flertal testfärder på en 18,4 lång testbana i Yamanashi.

Under en testkörning 2003 klockades ett maglevtåg, som japanerna väljer att kalla magnetsvävarna (magnetic levitation), till hastigheten 581 km/h.

Det tåget använde lågtemperatursupraledande magneter av en niob-titanlegering. De kräver kylning till - 269 °C. Sedan dess har JR Tokai låtit utveckla så kallade högtemperatursupraledande magneter av vismut, som bara måste kylas till - 253 °C, vilket gör kylningen enklare.

Även om järnvägsföretaget nu börjar få kontroll över magnetsvävtekniken är finansieringsfrågan och möjligheten att komma över mark en osäkerhet i projektet.

Bygget uppskattas i Japan komma att kosta tio tusen miljarder yen, omkring 560 miljarder kronor. En stor del av den 550 km långa sträckan mellan Tokyo och Osaka planeras gå i tunnel.

JR Tokai räknar med att inom kort börja göra geologiska undersökningar utmed den planerade sträckan.

Grannen Kina blev första land i världen att ta i bruk en kommersiell magnettågförbindelse. En 31 km lång magnetsvävbana går från Shanghais internationella flygplats in mot centrala delar av staden. Kineserna valde att köpa den tyska tekniken Transrapid.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt