Maglev-teknik driver elcykeln

2015-06-04 15:47  

Velo Cité är namnet på en lätt elcykel byggd i kolfiberkomposit som lånar drivtekniken från magnetsvävtåget Transrapid.

Thomas Leschik vid företaget Carbo Fibre Tec i Friedrichshafen fick idén till cykeln när han skulle konstruera en varvräknare för cykelhjul. Tio magneter klistrades på kolfiberfälgen för att ge mätvärden när hjulet snurrade.

Han slogs av tanken att montera fler magneter utmed fälgen, och en spole i ramen under sadeln. På så vis skulle cykeln drivas med en teknik liknande magnetsvävtåget Transrapid.

Med ett forskningsanslag från tyska forskningsministeriet på 1,8 miljoner euro har så elcykeln Velo Cité uppstått, en demonstrator med en motoreffekt på 500 W som kommer upp i 100 km/h. Vikten är endast 14 kg.

Batterierna har byggts in i den nedre ramen. Magneterna har integrerats i bakhjulets fälg, spole och styrelektronik sitter i gaffeln under sadeln. Tack vare konstruktionen i kolfiberkomposit blir cykeln mycket stabil, viktigt för att få exakt avstånd mellan magneterna på fälgen och spolen i ramen.

Vid inbromsning återladdas batteriet.

Med metallkomponenter i cykeln skulle tekniken inte kunna förverkligas, menar Thomas Leschik.

Han letar nu samarbetspartner med elektronikkunskaper för att vidareutveckla drivtekniken.

En färdig produkt för marknaden räknar han med kan vara klar om ett par år.

Carbo Fibre Tec härstammar från den tidigare flygplanstillverkaren Dornier, och tillverkar lättviktskomponenter i kolfibermaterial.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt