Maersk satsar på elektrifiering – siktar på att bli koldioxidneutrala

2019-11-14 07:00  
"Det här testet kommer att ge större förståelse för energilagring vilket kommer att hjälpa Maersk i utvecklingen mot ytterligare elektrifiering", säger Søren Toft, operativ chef för Maersk. Foto: Maersk

En containerlösning som ska minska utsläpp – och öka pålitligheten. Nu tänker Maersk installera 600 kWh batterier ombord på skeppet Cape Town. "Vi ska testa och utveckla lågutsläppslösningar på vår väg att bli koldioxidneutrala 2050", säger Søren Toft på bolaget.

Det är fortfarande ett bra tag till dess att större skepp blir helt elektrifierade. Men det börjar röra på sig. Nu avslöjar rederiet Maersk att de börjar testa olika marinbatterisystem för att öka effektiviteten ombord. Det handlar inte om att använda elektrifiering för framdrift, utan för att optimera lasten för generatorerna för ombordsystemen.

– Det här testet kommer att ge större förståelse för energilagring vilket kommer att hjälpa Maersk i utvecklingen mot ytterligare elektrifiering av sin flotta och hamnterminaler, säger Søren Toft, operativ chef för Maersk i ett uttalande.

Battericontainern är på 600 kWh och den kan leverera upp till 1 800 kVA vid tillfällen när det är stora fluktuationer i belastningen på elsystemen. Dessutom ger batterierna redundans, och att de tar belastning innebär att slitaget på generatorerna inte blir lika stort.

Läs mer: Världens största rotorsegel ska göra oljetankern snålare

Maersk Cape Town har ett värmeväxlingssystem och kommer genom detta att kunna hämta energi från avgassystemet för att ladda batterierna.

– Det här är ett spännande pilotprojekt och det första av sitt slag i branschen. Det kommer att visa potentialen av batteritekniken för att fortsätta förbättra prestandan på våra fartyg, samtidigt som vi minskar bränsleförbrukningen för våra icke-framdrivande elsystem, säger Ole Grad, ansvarig för teknik på flottnivå på Maersk.

Marinbatterisystemet är utvecklat av Trident Maritime Systems i Danmark och under december ska det installeras på det 249 meter långa containerskeppet. Den första långresan med systemet på plats kommer att ske i början av 2020.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt