Lyxfastigheten får platta för drönar-taxis på taket

2019-04-30 09:27  

I Miami byggs det första bostadshuset med en landningsplats för autonoma flygfarkoster på taket. 60 våningar höga Paramount Miami World Center väntas stå färdig mot slutet av året.

Farkostprototyper finns redan – och till sommaren ska Airbus testa sitt nya trafikkontrollsystem UTM, som är tänkt att hantera framtidens autonoma drönartaxis. Inför det förväntade teknikskiftet har bolaget genomfört en enkät kring inställningen till flygande bilar i USA, Mexiko, Schweiz och Nya Zeeland. Sammantaget gav 44 procent sitt stöd till utvecklingen, och 41 procent anser redan nu att tekniken är säker.

Ett annat tecken på allmänhetens acceptans, såväl som förväntningar på transportmedlet, finns i Miami. Där byggs det första bostadshuset som har en skyport på taket – det vill säga en landningsplats avsedd för de autonoma farkosterna. Det är ett sätt att locka det allra rikaste klientelet till de lyxiga takvåningarna, i en stad där konkurrensen är knivskarp.

Daniel Kodsi är vd för bygget av det 60 våningar höga Paramount Miami World Center. Han berättar att inspirationen till landningsbanan kommer från den tecknade science fiction-serien The Jetsons. Cirka 60 år efter att serien skapades verkar den tecknade familjens flygande bilar bli verklighet.

– Vi sa, vilken möjlighet att omvandla vårt takdäck till någon slags Jetsons-skyport där du faktiskt kan landa passagerar-drönare. Och den här tekniken finns i dag. Du kan faktiskt ta dig till ditt hem, landa på taket – och istället för att komma in genom lobbyn på markplan kan du nå din bostad från taket, säger Daniel Kodsi till tv-kanalen WSVN.

Paramount Miami World Center kommer att ha 500 lägenheter och byggnaden väntas stå färdig mot slutet av året. De boende lär dock få vänta ett antal år innan de kan ta drönaren till stranden.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt