Fordon

Lyxbilen Maybach läggs ner

Efter nio år av ständiga förluster har ledningen för Daimler beslutat att lägga ner bilmärket Maybach.

Publicerad

Förra året såldes endast 200 Maybachbilar, ett märke som skulle konkurrera med Rolls-Royce och Bentley. BMW-ägda Rolls-Royce sålde samma år 2700 bilar och VW-ägda Bentley sålde 5100.

Maybach återuppstod som bilmärke 2002 som ett svar på att de två tyska konkurrenterna kommit över de båda brittiska prestigemärkena Rolls-Royce och Bentley. Men Maybach har haft svårt att nå samma status som de brittiska lyxbilarna, och märket har hela tiden varit en förlustaffär för Daimler.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här