Lyfts patent låter autonoma bilar kommunicera med text på rutan

2018-12-13 09:02  

Det finns många förslag på hur autonoma bilar ska prata med oskyddade människor i omgivningen. Nu har Lyft fått ett patent beviljat på sitt informationssystem. Där projiceras ett förutbestämt meddelande på bilens mest synliga fönster.

Hur självkörande bilar ska samspela och kommunicera med människor är fortfarande ett olöst problem, men flera biltillverkare har presenterat egna system – i vissa fall med förhoppningen om att patentera framtidens standard. Google har tittat på en lösning sedan 2012 – och tidigare i år lämnade Uber in en patentansökan där man använde ljud och blinkande ljus för att prata med fotgängare.

Lyft är en Uber-kopia, som i likhet med konkurrenten har satsat stora pengar på att utveckla självkörande teknik. Nyligen köpte Lyft upp vr-företaget Blue Vision Labs för 648 miljoner kronor, med löfte om ytterligare 270 miljoner om vissa mål uppnås.

Läs mer: Kinas Tesla-utmanare Nio: ”Glöm batterier och räckvidden”

Nu har Lyft fått ett patent beviljat av USA:s patentkontor på ett informationssystem för autonoma bilar. Företagets kommunikationslösning innebär att ett förutbestämt meddelande visas på bilens mest synliga fönster. Varje ruta har en projektor och agerar som en transparent skärm, för att kommunicera meddelanden till fotgängare och andra trafikanter – utan att störa utsikten. Det rapporterar Tech Crunch.

Andra biltillverkare kollar också på lösningar för deras autonoma fordon ska kunna prata med omvärlden. Exempelvis valde ppstartsföretaget Drive.ai att använda LED-tecken med text och bilder för att kommunicera. Lyft har samarbetat med Drive.ai sedan 2017, men man samarbetar också med Magna, Det kanadensiska bolaget är en stor tillverkare och leverantör av bildelar. Magna investerade också 200 miljoner dollar i Lyft i utbyte mot en aktieandel.

Fordonsjätten Ford gick ut nyligen och föreslog ett globalt standardspråk för kommunikation från självkörande bilar.

– Vi vill att alla ska lita på självkörande fordon - oavsett om det finns förare i dessa fordon eller fotgängare, cyklister, moppeanvändare eller andra förare som delar vägen, Att ha ett allmänt kommunikationsgränssnitt som människor över geografiska områden och åldersgrupper kan förstå är avgörande för den framgångsrika användningen av självkörande teknik, sade John Shutko, teknisk specialist på Ford Human Factors.

Volvo presenterade tidigare i år tillsammans med nya partnern Luminar sitt koncept 360c, en vision om hur autonoma fordon ska kunna kommunicera säkert med andra trafikanter.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt