Fordon

Lyft för sladdlös laddning av elbil

När enheten som laddar induktivt placeras framför bilen blir ladddningen billigare och mer effektiv. Foto: Fraunhofer IISB

Billigare, effektivare och mer tillförlitligt. Tyska forskare tar ett nytt grepp för att ladda elbilar induktivt.

Publicerad

Dagens elbilar laddas via en sladd. Att sätta i kontakten kan vara meckigt, och vid dåligt vädret blir man blöt, kall och smutsig. Därför försöker forskargrupper på universitet såväl som biltillverkare att utveckla metoder för att ladda fordonsbatterier med induktiv energiöverföring.

Så här brukar det gå till: En laddningsplatta som grävs ner i marken avger ett magnetfält. På fordonets undersida placeras en spole, och när fordonet parkerar eller passerar ovanför plattan överförs laddenergi till spolen. Avståndet mellan laddplattan och fordonet kan vara upp till 15 centimeter, vilket gör att spolen måste vara stor för att kunna ta emot tillräckligt mycket energi. Haken är att en stor spole är en dyr spole. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här