Fordon

Lyckad flygning för markeffektfarkosten

Bärplanen fälls undan när markeffekten tar vid. Foto: Regent
Eldrivna prototypen Seaglider genomförde sin första serie testflygningar utanför Rhode Island. Foto: Regent

Seaglider är den första farkosten som kombinerar markeffekt med bärplan. Nu har prototypen provflugit.

Publicerad

Markeffektfarkoster liknar som regel ett sjöflygplan, men de korta vingarna är endast till för att skapa en luftkudde som håller "flygplanet" strax ovanför vattenytan. Sovjetunionen satsade stort på tekniken. Bland modellerna fanns exempelvis A-90 Orlyonok som kunde lasta 28 ton och hade en topphastighet på 400 km/h.

Ryska myndigheter har tidigare skramlat om att nya markeffektsfarkoster är på väg, men i stället tar amerikanska Regent initiativet med ett helt nytt grepp. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här