Fordon

Luleå först med ny slitbana på rälen

Rerail är en ny slityta på järnvägsrälen. Foto: Anders Sundgren

I stället för att ersätta hela rälen när den blivit för sliten testas i Luleå nu en metod fästa en ny slitbana på den gamla.

Publicerad

Rerail kallas metoden som har utvecklats av Järnvägstekniskt centrum och Luleå Tekniska Universitet. Trafikverket testar nu tekniken på en åtta meter lång räl på bangården i Luleå.

Slitbanan av ett slitstarkt härdat stål, som även används som pansarplåt, pressas fast ovanpå den gamla och svetsas sedan. Genom att endast byta slitbanan behöver endast 12 procent av rälsen bytas. På så vis sparas både pengar och naturresurser.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här