Fordon

Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Tanka flygplanet fullt först när det är i luften. Det spar 20 procent bränsle visar en studie.

Publicerad

Att starta ett fulltankat flygplan för en långflygning är onödigt bränsleslöseri hävdar forskare inom projektet Recreate. Tanka flygplanet först när det kommit upp på hög höjd så blir det möjligt att spara upp till 20 procent bränsle.

Med stora tankflygplan skulle upp till fem passagerarplan kunna tankas i luften enligt konceptet Cruise-Feeder. Tankplanen ska ligga vid viktiga flygleder, för Atlanttrafiken exempelvis öster om Kanada och söder om Grönland.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här