Lovord över Saabs elbilsprojekt

2012-06-13 07:51  

- Det var en av världens mest avancerade elbils-prototyper, säger Christina Lampe-Önnerud, grundare av batteriföretaget Boston Power till Ny Teknik.

- En familjebil driven av el, med 200 km räckvidd, snabbladdning och hög säkerhetsprestanda var och är verkligen vad marknaden behöver.  Det var väldigt givande att jobba tillsammans med Saabingenjörerna, som är världsledande. Vi har lärt oss mycket av detta, säger Christina Lampe-Önnerud.

Elbilsprojektet Saab 9-3 e-power drog igång på allvar i början av 2010 och pågick i drygt två år innan takten drogs ned när Saabfabriken i Trollhättan tvingades stänga.

Framåt försommaren 2011 avstannade det helt och upplöstes formellt i december förra året när Saab Automobile försattes i konkurs.

Endast en prototyp till den extremt energieffektiva el-Saab som skulle byggas i 70 demonstrationsexemplar blev färdigbyggd.

Projektet finansierades till 40 procent med statliga pengar och till 60 procent av de tre företagen Saab Automobile, Boston Power och Electroengine. Också det regionala utvecklingsbolaget Innovatum har en ägarandel i projektet.

När Ny Teknik ber Boston Powers grundare Christina Lampe-Önnerud om en kommentar öser hon lovord över den design som man tog fram.

Vad är erfarenheten från projektet?

- Det var banbrytande. På rekordtid byggde vi tillsammans med innovativa ingenjörer på Saab Automibile en av världens mest avancerade elbils-prototyper.  Det var ett genuint forsknings- och utvecklingsprojekt där kunskap och erfarenheter samverkar. Testerna visade lovande resultat.

Finns det något materiellt eller immateriellt värde kvar?

- Främst en mängd erfarenhet för alla inblandade. För vår del kan det beskrivas som ytterligare en dimension av bilindustrin vars lärdomar vi har nytta av. För Saab Automobiles del fanns en rättighet att kommersialisera bilen vi tog fram under förutsättning att licenser tecknades för ingående komponenter och att våra Li-jon celler används.

Vilka konkreta patentansökningar har projektet initierat?

- Inga för vår del.

Kan Saab Automobiles konkursförvaltare sälja projektet till en köpare av Saab Automobile?

- Svårt att svara på, vad är det man ska sälja? Vi har ju rättigheterna till vår del, batteridelen, och andra till sina delar. Det är mycket ny teknik som har genererats inom projektet och Boston-Power skulle definitivt stödja att licensiera de delar som ägs av oss, under rimliga villkor. Vi kan också bidra med en lösning för batteristyrning och ”high voltage interface” för kostnadseffektiv kommersialisering.

Hur mycket pengar har Boston Power plöjt ned i projektet?

- En hel del... flera miljoner dollar. Istället som en förlust får vi se det som erfarenheter vi kan använda i nya projekt.

Jobbar Boston Power aktivt med projektet nu?

- Nej, i och med Saabs konkurs avbröts allt arbete.

Saab 9-3 e-power

Under skalet på en vanlig Saab 9-3 Sport Combi döljer sig en ren elbil med en kraftfull 135 kW elmotor och ett batteripaket på 35,5 kWh. Elmotorn effekt motsvarar 184 hästkrafter.

Med elbilens typiska vridmoment drar Saab 9-3 e-Power iväg från noll till hundra på 8,5 sekunder, når en toppfart på 150 kilometer i timmen och har en räckvidd på 20 mil med fulladdat batteri.

Enligt Saabs egen reklamtext den 17 september 2010 inför bilmässan i Paris förklaras den långa räckvidden med de extremt energitäta batterierna som förutom låg vikt också är luftkylda vilket också håller nere vikten.

Växellådan behövs inte men växelspaken är kvar med lägena drive, neutral, park och reverse. Instrumentbrädan visar batteristatus, energiförbrukning och kvarvarande räckvidd.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt