Lotus ska bygga el-superbilen som kostar över 20 miljoner

2018-12-12 09:39  
Foto: AP Photo/Alastair Grant/TT

Geely tog över den brittiska ikonen. Nu vill kineserna markera ägarbytet med en elektrisk super-Lotus – som ska slå allt. Prislappen kommer placera bilmärket bland de mest exklusiva.

I det kinesiska bolagets katalog finns en rad tunga namn: Volvo, Polestar, Lynk&Co, Proton, taxitillverkaren LEVC – samt Terrafugia, som tillverkar flygande bilar. Geely ser dock Lotus som ett viktigt tillskott, med inneboende kunskap om prestandafordon som ska driva teknikutvecklingen för samtliga varumärken.

Nu vill Geely markera fjolårets köp av Lotus genom att sjösätta en helelektrisk superbil – som kan ge den brittiska ikonen en ny identitet. Tidigare har man producerat lätta fordon med små motorer och massor av körglädje. Nu måste Lotus hitta sin plats i den elektrifierade världen.

Läs mer: Deras nya V8 på 1600 hk ska säkra världsrekordet

Den nya modellen ska endast tillverkas i en liten upplaga, och ambitionen är att bilen ska bli det snabbaste och mest radikala fordonet i Lotus 70-åriga historia. Och då pratar vi om ett företag som länge drev ett F1-stall. Detaljerna kring bygget hålls hemliga, men enligt Autocar har huvudkontoret i Norfolk gett projektet namnet Omega.

Konstruktionen ska ha inletts, och planen är att presentera ett koncept redan nästa år. Lotus har aldrig klättrat till de högre prisklasser där exempelvis McLaren P1 och LaFerrari befinner sig. Lotus dyrgripar har legat runt 100 000 pund, men för den nya superbilen har priset ökat med 20 gånger så mycket. Priset för en Omega förväntas ligga på två miljoner pund, motsvarande 22,8 miljoner kronor.

I början av 20-talet förväntas modellen finnas till försäljning, då med en helt egenutvecklad el-drivlina. För att matcha konkurrenterna i segmentet och motivera prislappen kommer Omegan behöva prestera omkring tusen hästkrafter, och samtidigt ha en räckvidd på minst 40 mil. I dagsläget vägrar dock Lotus att kommentera vad Omega kommer leverera för prestanda. En konkurrent är kinesiska Nio EP9, som säger sig vara världens snabbaste elbil – bland annat med ett banrekord på Nürburgring.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt