Liten motor störst på mässan

2009-09-15 23:00  

Tre cylindrar, 1,2 liter, 200 hk och förbrukning som en Prius. En liten bensinmotor utmanar hybriderna på bilmässan i Frankfurt. Bakom den nya motorn ligger tyska underleverantörsjätten Mahle.

- Det är svårt att räkna hem en hybridlösning mot en sådan här motor, säger Bengt Johansson, professor i förbränningsmotorer på Lunds tekniska högskola.

Små snåla motorer är bilvärldens stora trend de senaste åren, både som egna motorer och som del i hybridsystem.

- Alla tillverkare vill minska förbrukningen, och det bästa sättet är att krympa motorerna. Framtidens motorer får färre cylindrar med bättre prestanda. Nu är vi på tre cylindrar, men det kommer inte att stanna där, jag väntar bara på de första två-cylindriga, säger han.

Det kanske hetaste exemplet på en nerskalad motor kommer från den tyska komponenttillverkaren Mahle.

Ingenjörerna har tagit motorn till en familjebil, en V6a på 2,4 liter, och kapat den till hälften utan att få sämre prestanda. Däremot har bensinförbrukningen minskat med 40 procent.

Några nyckeltal: tre cylind-rar, 1 200 kubik, 200 hk och ett vridmoment på 287 Nm runt 2500 varv per minut. Enligt Bengt Johanssons beräkningar kan Mahlemotorn ge något lägre förbrukning - i motsvarande bil - än en Toyota Prius.

- Det här är väldigt bra för att vara en bensinmotor. Hemligheten är att de lyckas få ett så högt medeltryck som 30 bar (239 Nm/liter). Det är hela 50 procent mer än bensinmotorer nu, och det innebär enkelt uttryckt att motorn alltid får arbeta under bra och mycket bra betingelser.

Det Mahle har gjort är att bygga på den lilla motorn en rad avancerade tillbehör ur motoringenjörernas modernaste verktygslåda. Där finns högtrycks direktinsprutning, tvåstegs turboöverladdning och ett smart system för kylning och återföring av avgaser till förbränningsrummet.

Där finns också fyra lättviktsventiler per cylinder med variabla ventiltider liksom vatten- och oljepumpar, som bara går när de behövs.

Nästan allt det här är känd teknik, som Mahle erbjuder sina kunder inom fordonsindustrin. Den lilla motorn är i första hand en demonstrator. Men såväl tekniklösningarna som själva motorn ska vara anpassade för massproduktion.

- Genom att enbart skala ner motorn kan vi spara upp till 40 procent bränsle. Lägger man till ett elhybridsystem kan man spara högst 5 procent till. Det är lätt att se att den största potentialen ligger i nerskalningen, sa Mahles vd professor Heinz Junker i samband med en presentation av motorn.

- Dessutom talar ekonomin för vår lösning. Merkostnaden för en nerskalning som sparar runt 30 procent bränsle ligger mellan 20 000 och 30 000 kronor. Och för det får man inte ens batteriet till en hybrid.

Ett helt hybridsystem kostar runt tio gånger så mycket. Men om man ändå vill ha ett hybridsystem ska man naturligtvis bygga det på en förbränningsmotor efter Mahles principer: få cylindrar, liten volym, höga prestanda med hjälp av avancerade kringsystem. Ett exempel är BMW, där förbränningsmotorn i den nya superhybriden Vision ser ut att vara en aningen större dieselvariant av Mahlemotorn.

- Dieselmotorn är ett naturligt steg om man ska ner ytterligare i förbrukning. Nackdelen är att det är dyrare, säger han.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt