Fordon

Lilium har genomfört första testet med helelektrisk flygtaxi

Foto: Lilium
Foto: Lilium
Lilium Foto: Lilium
Foto: Lilium

Den första femsitsiga flygtaxin har provflugits. Lilium Jet tar sig längre än de flesta – 30 mil på en timme. Målet är att resan ska kosta lika lite som en taxibil.

Publicerad

De sade sig vara först i världen med en elektrisk jetmotor. Redan 2017 genomförde Lilium tester med en tvåsitsig prototyp där deras fläktmotorer levererade vertikal start och landning. Nu presenterar det München-baserade bolaget en modell i fullskala – och farkosten sägs vara den första flygande taxin i världen som erbjuder fem sittplatser.

Den 4 maj genomförde den slutgiltiga versionen av Lilium Jet sin första flygning, utan pilot eller passagerare. Enligt bolagets vd utgör testet ett stort steg mot att förverkliga den luftburna mobiliteten i städerna – och utvecklingsarbetet har gått snabbt.

– På mindre än två år har vi lyckats designa, bygga och framgångsrikt flyga en farkost som kommer stå som förlaga för vår massproduktion. Att gå från två till fem säten var alltid vår ambition i och med att det låter oss öppna upp skyarna för många fler resenärer. Oavsett om det handlar om vänner eller familjer som flyger tillsammans, eller affärsresenärer som delar flygningen in till staden – att ha fem platser levererar en ekonomi som du helt enkelt inte kan uppnå med två, säger Liliums grundare och vd Daniel Wiegand på hemsidan.

Farkosten saknar växellåda och har inga propellrar eller roder. Som tidigare drivs den av 36 elektriska jetmotorer med en tiltrotor-funktion. De levererar vertikal start och landning – att ändra varvtal och vinkel för färd framåt tar bara en tiondels sekund. Lyftkraften från den fasta delen av de två vingarna bidrar till en förvånansvärt energieffektiv horisontell flygning. Under själva transportsträckan utnyttjas bara tio procent av motorernas totala kapacitet om 2 000 hästkrafter.

Effektiviteten ger en räckvidd på 30 mil, och med en topphastighet på 300 km/h ska sträckan avverkas på en timme. Aktionsradien innebär att Lilium Jet inte bara kan leverera transporter från stadskärnor till förorter eller flygplatser. Farkosten klarar av längre flygningar än de flesta av konkurrenterna och kan därför tävla med andra transportmedel över mycket större regioner.

Nu är Liliums plan att lansera sin flygtaxi som en beställningstjänst där användarna via en app kan hitta de närmaste landningsplattformar och tillgängliga farkoster. Tanken är att resorna med Lilium Jet ska ligga på ett pris som motsvarar samma sträcka med en vanlig taxi – fast fyra gånger snabbare. Men först återstår rigorösa tester av fullskalemodellen, och först 2025 ska farkosten vara i trafik.

– Med en perfekt balans mellan räckvidd och hastighet har vår flygfarkost potential för att göra ett positivt avtryck runt om i hela världen på det sätt som människor väljer att leva och resa, säger Daniel Wiegand.