Fordon

Leran skapar svårigheter i tunnelbygge

Foto: Linda Nohrstedt
Marieholmstunneln byggs genom att tre gjutna element sänks i Göta älv och kopplas ihop med varandra. Foto: Trafikverket
Marieholmsförbindelsen består av en ny järnvägsbro och en vägtunnel under Göta älv. Det rödmarkerade området anger platsen för den nya tunneln. Foto: Trafikverket
I förra veckan visades byggarbetsplatsen för journalister. Till vänster Trafikverkets projektledare Stein Kleiven och i mitten Züblins projektchef Helena Söderberg. Foto: Linda Nohrstedt

En ny sänktunnel ska byggas i Göteborg. Men det är torrdockan där tunnelelementen ska gjutas som är den största tekniska svårigheten.

Publicerad

Den nya Marieholmstunneln ska byggas på en plats i Göteborg där marken består av djup lera. Berggrund finns inte förrän på 100 meters djup. Det skapar särskilda utmaningar för bygget och innebär att konstruktionerna mer eller mindre kommer att flyta i leran.

I förra veckan ordnade Trafikverket en pressvisning av byggarbetsplatsen. Just nu pågår arbete med att färdigställa den grop som ska tjäna som torrdocka när tunneldelarna ska tillverkas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här