Lätt att ratta 17 ton

2007-12-18 23:00  

År efter år har den stått på ÖBs önskelista. En avancerad elhybrid som kan användas som stridsvagn, lastbil eller ambulans. Ny Teknik har provkört Sep lagom till jul.

Om det inte vore för känslan av rörelse i kroppen kunde jag lika gärna ha suttit i en simulator, eller vid ett tv-spel. I stället kör jag ett av världens modernaste och mest avancerade stridsfordon. I full fart. Baklänges. Fast på bildskärmen framför mig ser det ut som om vi kör framåt.

Jag stannar till och gör en pivotsväng, en enkel sak för ett stridsfordon med band. Man trycker på knapp 3 och vrider ratten fullt åt ena hållet och vi vänder på en femöring. Sen stänger jag av dieselmotorerna och går över till batteridrift. Det enda som hörs är det lätta rasslet av larvfötter när vi smyger mot en rad av uppställda fordon.

Nu ska jag parkera, i den lilla luckan mellan en CV90 och en sexhjulig Sep. Det finns alltså inga fönster, utan fyra kameror på utsidan och fyra bildskärmar kring förarplatsen: en framåt, en bakåt och två åt sidorna. Vi väger 17 ton.

Men till slut är vi ungefär på plats och byter fordon från larvfötter till sexhjuling.

Det är inte särskilt svårt att köra Sep. Som en bil, med ratt, gas, broms. En automatlåda som manövreras av en rad tryckknappar i 60-talsstuk: R, D, N, 1, 2, 3. Högväxel, lågväxel, några specialfunktioner.

Det kräver nästan mer utbildning att få igång den.

- Du måste genomföra nio olika moment i rätt ordning inom ett givet tidsintervall, annars startar den inte, säger Mikael Johansson.

- Akta dig för att komma åt nödstoppet ... nej, inte den knappen ... aj då.

Som tur är kommer Mikael Johansson ihåg alla nio momenten i rätt ordning, så vi är snart i rörelse igen. Det är halt i skogen utanför Örnsköldsvik. Ändå kör han vårt 17 ton tunga stridsfordon ganska fort. Spåret består av halvfrusen snö och lera, vi åker nerför backen till höger, en tendens till släpp, men Mikael Johansson parerar blixtsnabbt med de styrbara bakhjulen. Som avslutning visar han pivotsvängen, som är hjulfordonets svåraste konst. Alla sex hjulen måste stå rakt, sedan ska de gå exakt lika fort fast åt olika håll.

Sep eller suv? Vi hjälper dig välja

Sep eller Suv? Vi har matchat en sexhjulig Sep mot några av våra vanligaste stadsjeepar.

+Imponeringsfaktorn för Sep är högre.

+Elhybriderna räknas som miljöfordon, slipper biltullar och får parkera gratis i Stockholms innerstad.

+Lastutrymmet på Sep är imponerande 12 kubikmeter, och du kan lätt skjutsa hela fotbollslaget eller tjocka släkten och ett piano därbak. Lasttröskeln är dessutom inte högre än 75 cm över marken (med nedsänkt luftfjädring).

+Släpvikten är 40 ton.

+Sep kan levereras i en vattentålig version som kan rulla (och vid behov parkeras) på sjöbotten. Trottoarkanter, trappor och 80 cm höga murar eller staket är inget problem.

-Möjligen är Sep något mer svårparkerad utanför snabbköpet (även om det går att justera en del med pivotsvängen).

-Sep är lite svårare för föraren att ta sig in i. Det saknas sidodörrar och framsätet nås enklast genom takluckan.

-Sep har något -högre bränsleförbrukning, runt 2,8 liter/mil.

-Sep är lite dyrare, mellan sju och tio miljoner får du punga ut med för kombikupéversionen APC.

-Sep är lite tyngre och långsammare, sexhjulingen toppar på cirka 100 km/h.

- Försäkringspremien blir troligen högre.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt