Fordon

Lastbilen ska få el i farten

Kontaktskenan måste skyddas mot väder och vind för att motverkagnistbildning vid minusgrader.
Tre tekniker ska utvärderas. Trådbussavtagare (kontaktspröt), tågströmavtagare (pantograf) eller en nyutvecklad intelligent strömavtagare som troligtvis kräver en ny typ av kontaktledning eller kontaktskena.

En lastbil kör upp på E4:an. På taket kopplar strömavtagaren automatiskt upp sig mot kontaktledningen ovanför vägen. I en fart av 80 km/h och utan att föraren ens märker något kopplas den av och på vid viadukter eller andra hinder och vid omkörningar.

Publicerad

Elektrifierade motorvägar där lastbilar och bussar hämtar kraft från luftledningar. Det är målet för projektet Elektriska vägar. Första steget är att utveckla en automatisk strömavtagare som ger fordonen el i farten.

För att utveckla en sådan automatisk strömavtagare får nu projektet Elektriska vägar fyra miljoner av Energimyndigheten. En virtuell prototyp ska vara klar till hösten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här