Lastbilar med nivå 4-teknik lanseras redan i år

2018-04-05 16:23  
Foto: Tusimple

Målet var att vara först med att kommersialisera lastbilar med självkörande teknik nivå 4. Kinesiska utmanaren Tusimple ska lansera sin teknik redan i år.

Kinesiska Tusimple fick tidigare i år stora rubriker då de antydde sig vara snabbare än de etablerade tillverkarna med utvecklingen av automationsteknik för lastbilar. Trots att företaget startades så sent som 2015. Redan i år kommer de lansera sin teknik i hamnverksamhet.

Vissa såg diskussionen om att plocka bort föraren till 2020 som ren nonsens och avfärdade bolaget som en dagslända. Men nu verkar belackarna få tänka om. Tidningen South China Morning Post rapporterar att företaget för dialog med tio olika hamnar i Kina, med målet att börja rulla ut sina självkörande lastbilar under andra halvan av 2018.

– Automatiserade logistiklösningar kommer att vara mycket kostnadseffektivt för hamnar. Det representerar morgondagens trend, säger Hao Jinan, grundare och vd för bolaget till tidningen.

Företaget, som finns etablerat i både USA och Kina, har teknik som kan implementeras i befintliga lastbilar. Det utgör en stor skillnad från exempelvis Tesla, Daimler eller Scania och innebär att man istället måste ta fram ett fungerande eftermonteringssystem. Vinsten är att deras linje medför att de kan automatisera den redan rullande armadan av miljontals tunga fordon.

Självkörande bilarna är utrustade med nivå 4-teknik

I ett videoklipp visas företagets bilar inom ett hamnområde där de lastades av automatkranar. Bilarna från Shannxi Automobile Group har utrustats med Tusimples nivå 4-teknik. Inom ett avgränsat område ska de utan att behöva göra andra uppehåll än att tanka, på ett säkert sätt klara av uppgiften att flytta last inom området.

Läs mer: Kritiken: Därför sker olyckor med självkörande bilar

Utöver att lansera tekniken inom hamnindustrin, kommer de i år att köra sina lastbilar på motorväg i USA. Deras fordon ska rulla mellan Tucson och Phoenix i Arizona. Där kommer de dock att dela vägen med Uber Freight, och i Atlanta rullar Waymo sina självkörande lastbilar.

Felix Björklund

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt