Läs tidningen bakom ratten

2011-01-17 14:20  
I projektet Sartre kan du släppa ratten, ta en fika och läsa tidningen. Bilen kör själv.

Lägg dig tätt bakom en lastbil, släpp ratten och ta fram tidningen. Ett försök med att köra i fordonskolonner har genomförts på Volvos provbanor utanför Göteborg.

Om tio år kan det bli vanligt att köra i kolonn på motorvägar. Flera bilar lägger sig då bakom en ledarbil med en professionell förare som styr hela karavanen. Förarna i de efterföljande bilarna kan passa på att jobba eller läsa tidningen.

För att utveckla tekniken startades 2009 EU-projektet Sartre där bland annat Volvo Personvagnar och AB Volvos gemensamma innovations- och teknikbolag Volvo Technology deltar.

På Volvos provbanor utanför Göteborg har nu de första försöken med tekniken genomförts. Vid provningen fungerade en lastbil som ledarfordon med  en personbil som automatiskt följde efter på ett givet avstånd.

Systemet är därmed en utveckling av de adaptiva farthållare, det vill säga farthållare som automatiskt håller ett visst avstånd till framförvarande bil, som redan i dag finns på marknaden.

- Det nya är att även styrningen sköts automatiskt så att föraren kan släppa ratten. Det sker med hjälp av en kombination av sensorer och information om ledarbilens rattutslag som skickas till de efterföljande bilarna, förklarar Erik Nordin, på Volvo Technology.

Allt fungerade som planerat vid försöken, men i projektet finns många utmaningar innan systemet kan bli verklighet.

- Alla som följer efter är beroende av ledarfordonet så det är viktigt att det leds av en professionell förare som måste  ha en god översikt av fordonståget och omgivande trafik till exempel vid filbyten, säger Erik Nordin.

Det finns flera vinster med att kära i kolonn på motorvägar. Säkerheten kan ökas och bränsleförbrukningen minska, främst genom det minskade luftmotståndet men också genom att ledarfordonet kör ekonomiskt. Eftersom bilarna kör så tätt kan motorvägstågen även bidra till mindre trafikstockningar.

Förarna i bilarna som följer efter ledarfordonen kan dessutom ägna sig åt annat än att köra bilen.

Men det finns också flera utmaningar. Bland annat krävs en ändring i lagstiftningen som i dag inte tillåter att bilar kör för nära varandra.

Frågan om föraransvar är också något som ska granskas i projektet liksom hur biltågen ska samsas med annan trafik.  Hur det ska de till exempel kunna köra på och av en motorväg och hur enskilda bilar ansluta sig?

Nästa steg blir fler försök med fler fordon.

- Målet är att testa med totalt fem bilar i tåget i slutet av projektet om ett och ett halvt år, säger Erik Nordin.

Hur nära bilarna kan ligga varandra ska också utvärderas.

- Vi siktar på ett avstånd kortare än tio meter, men det är viktigt att det känns säkert för föraren, säger Erik Nordin.

Men det är inte bara att ligga nära ett framförvarande fordon som kan vara svårt att vänja sig vid.

- De erfarenheter vi har från testerna så långt i projektet är att det är väldigt ovant att släppa ratten, säger Erik Nordin.

Se film från testerna här

Sartre

Sartre står för Safe Road Trains for the Environment och delfinansieras av EU inom sjunde ramprogrammet. Projektet leds av brittiska Ricardo och har sju deltagare varav tre är svenska . Förutom Volvo Personvagnar och Volvo Technology deltar forskningsinstitutet SP. Forskning om motorvägståg bedrivs även i länder som Japan och USA.

Marie Alpman

Mer om: Volvo Sartre

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt