Fordon

Lanserar skolbussen som även kan agera energilager

Kinesiska BYD vill etablera dubbelriktad laddning som ny norm. Deras elbuss kan ladda batteriet med billig el nattetid och sedan försörja skolan dagtid.

Publicerad

En rad tillverkare har lanserat elektrifierade skolbussar på USA-marknaden, bland andra Volkswagen och Daimler, som visade respektive fordon redan 2017. Nu meddelar kinesiska BYD att de är på väg ut med en skolbuss i kategorin ”type D”, enligt amerikansk klassificering.

Den finns i längderna 10,6 meter, 11,5, samt 12 meter – med utrymme för upp till 84 sittplatser. Räckvidden ligger som bäst på 24 mil. Paradgrenen är dock att bussens batteri kan erbjuda dubbelriktad laddning, även kallat reversibel laddning. Eller vad man när det gäller elbilar brukar referera till som vehicle-to-home (V2H).

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här