Lanserar skolbussen som även kan agera energilager

2021-06-08 13:26  
BYD hävdar att elbussen kan minska utläggen för service/underhåll med 60 procent jämfört med dieseldrivna skolbussar. Foto: BYD

Kinesiska BYD vill etablera dubbelriktad laddning som ny norm. Deras elbuss kan ladda batteriet med billig el nattetid och sedan försörja skolan dagtid.

En rad tillverkare har lanserat elektrifierade skolbussar på USA-marknaden, bland andra Volkswagen och Daimler, som visade respektive fordon redan 2017. Nu meddelar kinesiska BYD att de är på väg ut med en skolbuss i kategorin ”type D”, enligt amerikansk klassificering.

Den finns i längderna 10,6 meter, 11,5, samt 12 meter – med utrymme för upp till 84 sittplatser. Räckvidden ligger som bäst på 24 mil. Paradgrenen är dock att bussens batteri kan erbjuda dubbelriktad laddning, även kallat reversibel laddning. Eller vad man när det gäller elbilar brukar referera till som vehicle-to-home (V2H).

Läs mer: De utlovar vätgasfordon till samma pris som diesel

BYD använder ett litiumjärnfosfatbatteri som driver dubbla navmotorer, vilka sägs vara väldigt energieffektiva. Med den dubbelriktade kapaciteten kan bussen agera energilager, och ladda batteriet med billig el på kvällarna som sedan distribueras till skolan när energibehovet är som störst. BYD vill etablera den reversibla laddningen som ny norm. 

– Våra bussar kommer att ge operatörerna den prestanda och de kostnadsbesparingar som gör det ekonomiskt överkomligt och praktiskt möjligt att genomföra övergången till teknik med nollutsläpp, säger Stella Li, vd för BYD North America.

Enligt företaget kan övergången från dieselfordon till deras elbuss innebära en sänkning av kostnaden för drivmedel med 60 procent – och till detta sägs även utläggen för service och underhåll kunna minskas med 60 procent.

John Edgren

Mer om: BYD Bussar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt