Långt kvar till självkörande lastbil

2016-04-06 06:00  
Lastbilar i fordonståg. Foto: Volvo AB

Lastbilstillverkarna är medvetna om riskerna för hackning, men förlitar sig på att föraren kan ta kontroll över fordonet. Förarlösa lastbilar är ännu inte på kartan.

På E6 mellan Göteborg och Malmö kör tre lastbilar i ett fordonståg, en så kallad platoon. Ett liknande fordonståg kör samtidigt från Södertälje. De båda platoonerna deltar i ett europeiskt försök. Den första lastbilen bestämmer hastigheten och i vilket körfält de kör. De andra två följer med, med en sekund (22 meters avstånd i 80 km/h) emellan.

Bilarnas datasystem är ihopkopplade. När föraren i den första bilen bromsar, så bromsas automatiskt de andra i kön.

– Vi är väl medvetna om att platooning ökar risken för hackning och sabotage. Kommunikationen mellan fordonen är ju en möjlig angreppsyta som vi måste skydda, säger Ander Kellström, projektledare på AB Volvo.

Sambandet mellan lastbilarna sker i G5, alltså framtida generationens kommunikation mellan fordon, på en speciell frekvens. Trafiken är krypterad från båda håll. Systemet har koll på i vilken ordning meddelandena ska skickas och tas emot, och kan också bedöma rimligheten i signalerna. Nästan genomgående skickas dubbla signaler.

– Systemet slår larm direkt om det är något som inte stämmer i dataströmmarna och den gemensamma körningen avbryts. Eftersom det här är ett stödsystem, och förarna hela tiden har ansvar för sina fordon, så får de bara fortsätta att köra var och en för sig, säger Anders Kellström.

När platooningsystemen blir kommersiella kommer ytterligare säkerhetsnivåer som certifikat att läggas till. Särskilt viktig är säkerheten om man ska ha fordon från olika tillverkare, eller olika ägare, i samma platoon. Och det handlar lika mycket att skydda sig från stölder som mot sabotage av körningen.

– Hackare är skickliga, det vet vi, säger Anders Kellström.

Platooning görs i dag för att spara bränsle. Fordonen i kön minskar förbrukningen med 10 procent. I framtiden kan det bli möjligt med fordonståg utan förare, eller med aktiv förare bara i den första bilen.

– Rent tekniskt kan vi göra det redan i dag, men jag tror inte det blir verklighet med självkörande lastbilar i trafik på mycket lång tid, mer än tio år. Det är inte bara tekniken som ska fungera, det ska vara kommersiellt intressant, och lagligt, säger Anders Kellström.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt