Lång uppförsbacke väntar Toyotas vätgasbil

2014-10-06 15:07  
Toyota ställer ut sin bränslecellbil på Parismässan. Nästa sommar börjar Europaförsäljningen. Bilen klarar ca 480 km på en tankning. Foto: Toyota

Danmark blir ett av få länder i Europa där Toyota börjar sälja sin bränslecellbil nästa sommar. Inkörningstiden kan bli lång.

Nästa sommar introducerar Toyota sin fyrsitsiga bränslecellbil i Europa. Bara tre länder kommer i fråga inledningsvis - Danmark, Storbritannien och Tyskland. Endast i dessa länder är infrastrukturen för vätgas någorlunda utbyggd, anser Toyota.

Branschtidningen Automotive news rapporterar från bilsalongen i Paris att Toyotas Europachef inte väntar sig någon försäljningsrusning till att börja med. Årsförsäljningen kan landa allt emellan 100 till 9999 bilar.

Vad Toyota nu hoppas på är att bilen får samma roll som den första elhybriden Prius hade för många år sedan - som ögonöppnare för köpare och samhälle.

Bilen har ännu inte fått något namn, och prislappen för Europa är inte bestämd. I Japan kommer bilen att kosta omkring 450000 exklusive skatter.

- I Europa ska börja med att hitta de rätta köparna, säger utvecklingschef Satoshi Ogiso. Vi ska lansera bilen, den är klar och vi ska visa möjligheterna med den för att få fart på utbyggnaden av tankinfrastrukturen.

Toyotas Europachef Karl Schlicht poängterar för Automotive news att om bilen hamnar hos "fel" kunder, som känner sig missnöjda med den, kan det få allvarliga konsekvenser för införandet av en ny okänd teknik.

Sannolikt kommer intresserade kunder att få anmäla sitt intresse, och sedan kommer Toyota att välja vilka som är lämpade. Sannolikt väljer man att leasa ut bilarna snarare än att sälja dem.

Vem är då Toyotas idealkund för bränslecellbilen?

- Vill Brad Pitt köpa en skulle det hjälpa, säger Schlicht. Men även en vd för ett företag som vill uttala sig om tekniken.

- Vi vill göra mer än att sälja bilar. Vi vill riva murar.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL