Tyskland leder patentligan för självkörande fordon

2017-10-30 08:07  
Foto: Daimler

Många nyheter om självkörande bilar kommer onekligen från USA och Asien. De tyska företagen har hållit en låg profil – men nu visar forskning att de faktiskt leder patentligan kring autonom körning.

Det har knorrats en del över att den tyska bilbranschen är på väg att hamna på efterkälken när det kommer till autonom körning. Men måhända kan det bara handla om att aktörerna i andra länder har skramlat mer med grytlocken – för i tysthet har tyskarna haft en ledning. Det visar en studie gjord av ”Institut der deutschen Wirtschaft Köln”.

Ekonomiforskningsinstitutet tittade på hur många patentsökningar som gjorts globalt kring teknik som berör autonom körning mellan 2010-2017. Av de 5 839 ansökningarna kom över hälften från traditionella biltillverkare. Knappt en tredjedel var från stora underleverantörer inom bilbranschen.

Och det är de tyska företagen som har varit flitigast. De står för 52 procent av de globala patentsökningarna som berör autonom körning – och på topp-10-listan var sex bolag tyska, om man inkluderar underleverantörerna.

Läs mer:

Läs mer: Nu installeras första laddskenan på allmän väg

Bosch knep förstaplatsen med 958 sökningar, att jämföra med tvåan Audis 516. Sedan kom i fallande ordning Continental, Ford, GM, BMW, Toyota, Volkswagen, Daimler och Google. Det ska dock sägas att undersökningen inte kunde värdera hur nära de olika patentansökningarna låg en verklig applikation.

– Jag tror att de tyska tillverkarna har goda möjligheter att bli framgångsrika kring den här tekniken. Jag är optimistisk till att företagen kan utveckla teknik kring autonom körning som ger dem en fördel i den internationella konkurrensen, säger Dr. Hubertus Bardt, forskningschef vid Institut der deutschen Wirtschaft.

Tyskarna har onekligen en rad fördelar. Dels har landet den absolut starkaste ställningen i premiumsegmentet. Kunderna som i dag köper de dyraste bilarna har haft den största exponeringen för förarstödjande teknik – och är samtidigt beredda att betala för assistanssystem. Till detta är Tyskland det första landet som har dragit upp nationella riktlinjer kring autonom körning.

Patentansökningar mellan 2010-2017

Bosch: 958

Audi: 516

Continental: 439

Ford: 402

GM: 380

BMW: 370

Toyota: 362

Volkswagen: 343

Daimler: 339

Google: 338

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt